https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/reditelstvi-silnic-a-dalnic-dostalo-pokutu-za-naruseni-krajinneho-razu-okoli-silnice-na-jesenicku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ředitelství silnic a dálnic dostalo pokutu za narušení krajinného rázu okolí silnice na Jesenicku

22.8.2019 10:09 | ŽULOVÁ (Ekolist.cz)
Inspektoři ČIŽP přitom upozorňují, že Ředitelství silnic a dálnic bylo úřady v minulosti už několikrát upozorňováno, že si při rozsáhlejších káceních musí o souhlas se změnou krajinného rázu zažádat.
Inspektoři ČIŽP přitom upozorňují, že Ředitelství silnic a dálnic bylo úřady v minulosti už několikrát upozorňováno, že si při rozsáhlejších káceních musí o souhlas se změnou krajinného rázu zažádat.
Foto | ČIŽP / ČIŽP
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dostalo pokutu 100 tisíc korun za to, že bez souhlasu orgánu ochrany přírody změnilo ráz krajiny podél silnice mezi obcemi Žulová a Vápenná na Jesenicku.
 
Pochybení zjistili inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z Oblastního inspektorátu v Olomouci. ŘSD se přestupku dopustilo při kácení převážně lipových a jabloňových alejí podél této komunikace v dubnu 2018.

Ředitelství silnic a dálnic sice mělo povolení ke kácení stromů (celkem 73 dřevin), ovšem nebyl jí vydán souhlas ke změně krajinného rázu, který následkem kácení nastal.
Ředitelství silnic a dálnic sice mělo povolení ke kácení stromů (celkem 73 dřevin), ovšem nebyl jí vydán souhlas ke změně krajinného rázu, který následkem kácení nastal.
Foto | ČIŽP / ČIŽP

Ředitelství silnic a dálnic sice mělo povolení ke kácení stromů (celkem 73 dřevin), ovšem nebyl jí vydán souhlas ke změně krajinného rázu, který následkem kácení nastal. „O tento souhlas Ředitelství silnic a dálnic příslušný orgán ochrany přírody – Městský úřad Jeseník – vůbec nepožádalo. Bez povolení tak změnilo krajinný ráz. Kácením velkého počtu stromů došlo k výrazné změně charakteru lokality i k výraznějšímu narušení kulturní, historické a estetické dominanty v krajině. Po provedeném kácení nezůstala na lokalitě žádná vzrostlá dřevina. Pro legální realizaci záměru měly existovat povolení ke kácení i souhlas se změnou krajinného rázu současně. ŘSD disponovalo pouze jedním z těchto dokumentů a porušilo tak zákon o ochraně přírody a krajiny,“ uvedl Radek Pallós, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP Olomouc.

Inspektoři ČIŽP přitom upozorňují, že Ředitelství silnic a dálnic bylo úřady v minulosti už několikrát upozorňováno, že si při rozsáhlejších káceních musí o souhlas se změnou krajinného rázu zažádat.

„ŘSD na to však dlouhodobě nereflektuje. Přitom problematika ochrany krajinného rázu není pro tento subjekt vzhledem k charakteru jeho činnosti neznámou problematikou,“ dodal Pallós.

Nedovolenou změnu krajinného rázu potvrdilo i Ministerstvo životního prostředí, které posuzovalo odvolání ŘSD. Po rozhodnutí MŽP činí pravomocná pokuta 100 tisíc korun.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
 twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

D

Daniel Křenek

22.8.2019 13:07
Tento postup je jen ukázkou naší přebujelé a nesmyslné byrokracie. Orgán ochrany přírody, který vydává povolení ke kácení dřevin musí vyhodnotit funkční a estetický význam dřevin a porovnat ho s důvody kácení ze strany žadatele. Tzn. že v tomto případě musí vyhodnotit estetický význam dřevin a logicky tím i vliv kácení na krajinný ráz, jinak povolení nemůže vydat. K čemu je další papír když byl shledaný zákonný důvod, ke kácení ať už byl jakýkoliv. Bude to jen jen druhý papír, kde se napíše, že dojde ke změně krajinného rázu a stejně se bude s kácením souhlasit. Takže na jedno kácení laicky řečeno budou "dva souhlasy". Aby byl krajinný ráz obnoven měla by být rozhodnutí o povolení ke kácení nařízena náhradní výsadba nové aleje.
Orgány ochrany přírody jen papírují a řeší kraviny, ale že že si totálně devastujeme, satelitními městečky, průmyslovými halami a celkovou suburbanizací, kde dochází k nejhoršímu ničení ničení krajinného rázu v historii a všech měřítek a vazeb krajiny, to nikomu nevadí. Jen aby byly napsané papíry, kde e stejně se vším souhlasí. Takže papíry pro papíry. Jen kolik stromů se spotřebuje na tvorbu papíru které musí úřední popsat, kolik to stojí energie a času a krajina se devastuje a devastuje aniž by ji tyhle papíry jakkoliv prospěly Naopak ještě to zvětšuje uhlíkovou stopu.
Odpovědět

Jan Škrdla

22.8.2019 20:24 Reaguje na Daniel Křenek
Taky nemám rád přehnanou byrokracii, ale je potřeba si zodpovědět jestli:
- bylo opravdu nutné kácet všechny stromy
- dostali vyměřenou náhradní výsadbu a vysadí podél té silnice nové stromy?

Pokud ano, tak:
-kolik z nich přežije první 2 roky?
-jak dlouho bude trvat než vyrostou? Dejme tomu řádově desítky let pokud. Pokud to budou lípy, tak takové jako na obrázku dorostou možná až za 100 let.
Odpovědět
ČM

Čech M.

22.8.2019 21:38
Já se jen zeptám: Kdo tu pokutu zaplatí? Ten vedoucí pracovník z ŘSD, který ani nezná zákony své vlastní práce a nebo daňový poplatník si udělil zase sám sobě pokutu?
Odpovědět
lu

23.8.2019 10:01 Reaguje na Čech M.
stát zaplatí sám sobě. při tom rozdá platy jak zaměstnancům pokutované organizace tak zaměstnancům orgánu pokutu vyměřujícímu. to je přece jasné.

jiná věc je, že stavební a územní řízení se zacyklilo do naprostého zkostnatění a nefunkčnosti, kdy chudák stavebník běhá jak v pohádce o kohoutkovi a slepičce a zhusta nosí papíry s razítky z jedné do druhé kanceláře toho samého úřadu tam a zase zpátky, a všude mu běží správní lhůty. důsledkem je zpomalení až praktické zastavení bytové výstavby a s tím spojená nedostupnost bydlení.
Odpovědět
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist