https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/spravci-lesu-v-plzni-apeluji-na-obcany-aby-se-chovali-v-prirode-ohleduplne
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Správci lesů v Plzni apelují na občany, aby se chovali v přírodě ohleduplně

26.7.2024 17:53 | PLZEŇ (ČTK)
Největší nebezpečí v létě hrozí z nelegálně rozdělávaných ohnišť i z kouření v lese.
Největší nebezpečí v létě hrozí z nelegálně rozdělávaných ohnišť i z kouření v lese.
Správci městských lesů v Plzni apelují na návštěvníky, aby se v přírodě chovali ohleduplně a slušně. Problémy způsobuje zejména rozdělávání ohňů v lesích a rekreačních oblastech, zajíždění do porostů auty a parkování před závorami a výrazný nárůst odpadků v lesích. Městské lesy a lesoparky poblíž rybníků jsou oblíbeným cílem obyvatel i návštěvníků i častým úkrytem před vedrem, řekla ČTK Hana Josefová z tiskového odboru magistrátu.
 
Do problematických vjezdů do lesů instalovala správa závory, instalace jedné přijde na 15 000 korun s DPH. Na lesních cestách jich má teď město 135. "Problém s nevhodným parkováním, ale často přetrvává. Nejčastěji v lesích za obchodním centrem Tesco na Rokycanské třídě nebo u Borské přehrady pod železničním přejezdem," řekla mluvčí.

Podle náměstka primátora Aleše Tolara (STAN) láká k procházkám i houbaření plzeňská rekreační oblast Bolevecké rybníky i například okolí Kokotských rybníků na Rokycansku, kde má město rozsáhlé lesní pozemky. "Lidé ale stále častěji jezdí do lesa auty a parkují na začátcích cest tak, že omezí nebo úplně znemožní vjezd i výjezd lesní techniky i vozidel integrovaného záchranného systému," uvedl. Těžká lesní technika vyvážející dřevo z lesa a hasičské vozy potřebují větší prostor pro průjezd a vytáčení.

"Řidič nevhodně zaparkovaného auta zbytečně skončí s pokutou, a navíc může zkomplikovat rychlý zásah u hořícího lesa, nebo způsobit přerušení práce dřevařů. Ještě větší problém to může být, pokud jede do lesa záchranka," uvedl Tolar.

Velkým problémem jsou také odpadky. "Pro návštěvníky platí, že co do lesa donesou, to by si také z něj měli odnést. Ne všichni to dodržují, a navíc nám do lesa vozí i větší porce odpadu, jakým je třeba stavební suť či starý nábytek. Ročně nás tyto úklidy stojí zbytečně dva až tři miliony korun," uvedl Richard Havelka ze správy veřejného statku.

Největší nebezpečí v létě hrozí z nelegálně rozdělávaných ohnišť i z kouření v lese, což bylo zřejmě příčinou vzniku největšího loňského požáru, který zničil 15 arů městského lesa.

"Každý rok řešíme několik požárů v lesích a bylo velké štěstí, že se většinu podařilo hasičům zlikvidovat ještě v počátku," řekl šéf oddělení lesů Milan Sekáč. V oblasti Boleveckých rybníků jsou jen dvě veřejná ohniště u Senečáku a u Šídlováku. Lidé by se měli v lesích pohybovat tiše a nepoškozovat oplocení.

Městské lesy jsou přístupné 24 hodin sedm dní v týdnu a zadarmo, což podle Tolara všude ve světě není. Podle webu správy statku vlastní Plzeň 4112 hektarů pozemků určených k plnění funkcí lesa, plocha porostů činí 3960 ha. Lesní pozemky jsou na 52 katastrálních územích obcí s rozšířenou působností Plzeň, Stod, Nýřany, Rokycany a Přeštice.


reklama

 
Václav Prokš
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Pe

Petr

26.7.2024 22:10
No, prostě už se s tím nic dělat nedá, protože lidí je jako ... much a nalezou jako mouchy úplně všude. Jenže když chcete jet do lesa, tak ono není kde zastavit a zaparkovat. A tak nezbývá než místo neustálého nadávání na lidi a navhodně parkující auta, nadělat u vjezdů do lesa malé parkovací plochy vždy tak pro dvě auta. To se dá udělat snadno všude. A bude klid.
Od lidí očekávat slušnost a ohleduplnost je naivní nesmysl. Dnešní společnost je založená na agresivním soupeření, kdy každý každému nepřítelem a konkurentem. Od lidí žijících v tomto režimu nelze jako mávnutím proutku očekávat ohledy k ostatním, či něčemu okolo. Jediná možnost je tedy udělat něco pro zmenšení problémů. Třeba umožnost v klidu si u lesa zastavit. Samozřejmě ne všude, jen tam, kde je to už stejně prolezlé, a kde pořád někdo překáží, tedy jak je v článku - kolem měst, rekreačních oblastí a podobně. Přestane překážení a lidi nebudou zajíždět jinam, kde má les a jeho obyvatelé dosud relativní klid.
Odpovědět
Pe

Petr

26.7.2024 22:16 Reaguje na Petr
Osobně si myslím, že část z těch, kdo parkují na hulváta před závorou, to dělají právě proto, že se to nesmí. Když bude vedle závory místo pro jejich autoego, přestane je bavit tam jezdit.
Odpovědět
Pe

Petr

26.7.2024 22:21 Reaguje na Petr
A v pohodě by stačily jen malé urovnaná plochy, kde se dá zastavit. Jen proboha žádný beton, asfalt a podobně. Náklady minimální, přínos velký.
Je to řešení ve stylu například odstranění dopravních zmaček v některých městech. A lidi najednou začali jezdit slušněji a opatrněji. Represe, zákazy a pokuty nikdy nikoho lepším neudělaly.
Odpovědět
Ra

Radek

28.7.2024 12:52 Reaguje na Petr
Normálně nechat auto odtáhnout a majiteli vydat auto po zaplacení nákladů . Tak jak každý ví jak má parkovat ve městě , se tímto způsobem naučí parkovat i v lese , na vesnicích a kolem nich . Pěšky at si každý jde kam chce . Lesu zdar !
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist