https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/dotazy-a-odpovedi/co-jsou-lihobenziny-a-daji-se-u-nas-sehnat?ids%5Bxa4569cc1e68916b554d1d7948ab80cbf%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Co jsou lihobenzíny a dají se u nás sehnat?

dotaz: 137

11. července 2002 | Jan Brejcha
Rád bych se zeptal na možnost nákupu lihobenzínů v ČR. V USA či Francii to je běžně používané ekologické palivo. I ŠKODA AUTO ho do svých vozů doporučuje bez jakékoliv úpravy motorů. Kde je možné ho zakoupit či získat nějaké informace?



odpověď:


5. února 2008

Dobrý den,

možnost přídavku kyslíkatých sloučenin a také lihu do benzinu existuje podle podmínek jakostní normy ČSN EN 228 již delší dobu, ale z důvodu vyšší ceny etanolu nebyla tato možnost využívána. Do benzinu podle uvedené normy s oktanovým číslem 95 (BA 95 super) lze přidat maximálně 5 % obj. etanolu. Tento přídavek je schválen výrobci automobilů a neměl by motoristům způsobovat žádné závažné provozní problémy, pouze benzin s obsahem etanolu může mít ve srovnání s benzinem bez etanolu vyšší tlak par a v letním počasí by mohlo u některých starších vozidel způsobit tvorbu parních polštářů.

Toto palivo by mělo prakticky stejnou spotřebu jako benzin bez etanolu. S rostoucím přídavkem etanolu klesá energetická hodnota paliva, uvažované palivo s 10 % obj. etanolu už by způsobovalo vyšší spotřebu. Z hlediska emisí by neměl nastat žádný závažný problém.

Zásadně odlišným typem paliva je palivo E-85, obsahující podle ročního období cca 70-85 % obj. etanolu. Na toto palivo jezdí jen upravená vozidla označovaná "flexi fuel vehicles", jejich zavedení v ČR je podmíněno daňovou podporou tohoto typu paliva. Spotřeba tohoto paliva je vyšší cca o 20 až 25 %. Bez dotace se na ceně paliva promítá vyšší cena etanolu. Obvykle jsou tato paliva zatížena nižší spotřební daní a případně dalšími výhodami, např. nižšími poplatky při vjezdu do měst.

S pozdravem

Vladimír Třebický
Autor je pracovníkem Ústavu paliv a maziv, a.s.


Vaše připomínky

Chcete na tento dotaz odpovědět, chcete k tomuto dotazu či odpovědi něco poznamenat, máte nějaké vlastní zkušenosti s touto problematikou? Napište nám na e-mail zelena.domacnost@ekolist.cz, jako předmět zprávy uveďte prosím "Dotaz 137".
Pokud nemáte vlastní e-mail, můžete nám vaše připomínky zaslat pomocí formuláře na naší stránce Napište nám.
tisknout poslat

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Na co to tu je ? - 9. 8. 2005 - Dan

Lihobenzín je z ekologického hlediska velmi vhodné palivo. Lze jej vyrobit i poměrně levně (i o 2-3 Kč levněji než benzín klasický) a je ihned použitelný ve všech typech vozů, jezdících na klasický benzín. Je jedno, zda se jedná o Škodu 1101 nebo nejmodernější vůz s řízeným katalizátorem a x-tou generací vztřikování. Jen pozor, někteří výrobci z jistých pochopitelných příčin tvrdí, že u jejich vozů to možné není. Vhodné je zmínit nejen podstatně nižší zátěž životního prostředí, ale také využití přebytků plodin, z kterých je možno líh vyrábět (v podstatě všechny, aktuální je pšenice), využití ladem ležících ploch k pěstování, znatelně lepší jízdní vlastnosti a delší životnost motoru. U nás se již několik let marně snaží prosadit firma Seta pod názvem Oxylin. Vzhledem k její nepříliš velké síti je ale jediná možnost vyrobit si takové palivo sami doma. To není problém - i když Seta přidává do své směsi některá speciální aditiva, jedná se v podstatě o směs benzínu s 5 % bezvodného lihu. Většina vozů bez úprav (často i seřízení) snese klidně i 10, 20 a více % směs benzínu s obyčejným denaturovaným lihem 80-90 % (od 19 Kč/1 l).

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist