Co jsou lihobenzíny a dají se u nás sehnat?
11. července 2002 | Jan Brejcha
odpověď:
5. února 2008
Dobrý den,
možnost přídavku kyslíkatých sloučenin a také lihu do benzinu existuje podle podmínek jakostní normy ČSN EN 228 již delší dobu, ale z důvodu vyšší ceny etanolu nebyla tato možnost využívána. Do benzinu podle uvedené normy s oktanovým číslem 95 (BA 95 super) lze přidat maximálně 5 % obj. etanolu. Tento přídavek je schválen výrobci automobilů a neměl by motoristům způsobovat žádné závažné provozní problémy, pouze benzin s obsahem etanolu může mít ve srovnání s benzinem bez etanolu vyšší tlak par a v letním počasí by mohlo u některých starších vozidel způsobit tvorbu parních polštářů.
Toto palivo by mělo prakticky stejnou spotřebu jako benzin bez etanolu. S rostoucím přídavkem etanolu klesá energetická hodnota paliva, uvažované palivo s 10 % obj. etanolu už by způsobovalo vyšší spotřebu. Z hlediska emisí by neměl nastat žádný závažný problém.
Zásadně odlišným typem paliva je palivo E-85, obsahující podle ročního období cca 70-85 % obj. etanolu. Na toto palivo jezdí jen upravená vozidla označovaná "flexi fuel vehicles", jejich zavedení v ČR je podmíněno daňovou podporou tohoto typu paliva. Spotřeba tohoto paliva je vyšší cca o 20 až 25 %. Bez dotace se na ceně paliva promítá vyšší cena etanolu. Obvykle jsou tato paliva zatížena nižší spotřební daní a případně dalšími výhodami, např. nižšími poplatky při vjezdu do měst.
S pozdravem
Vladimír Třebický
Autor je pracovníkem Ústavu paliv a maziv, a.s.
Vaše připomínkyChcete na tento dotaz odpovědět, chcete k tomuto dotazu či odpovědi něco poznamenat, máte nějaké vlastní zkušenosti s touto problematikou? Napište nám na e-mail zelena.domacnost@ekolist.cz, jako předmět zprávy uveďte prosím "Dotaz 137".Pokud nemáte vlastní e-mail, můžete nám vaše připomínky zaslat pomocí formuláře na naší stránce Napište nám. |
tisknout poslat |
Online diskuse
Na co to tu je ? - 9. 8. 2005 - DanLihobenzín je z ekologického hlediska velmi vhodné palivo. Lze jej vyrobit i poměrně levně (i o 2-3 Kč levněji než benzín klasický) a je ihned použitelný ve všech typech vozů, jezdících na klasický benzín. Je jedno, zda se jedná o Škodu 1101 nebo nejmodernější vůz s řízeným katalizátorem a x-tou generací vztřikování. Jen pozor, někteří výrobci z jistých pochopitelných příčin tvrdí, že u jejich vozů to možné není. Vhodné je zmínit nejen podstatně nižší zátěž životního prostředí, ale také využití přebytků plodin, z kterých je možno líh vyrábět (v podstatě všechny, aktuální je pšenice), využití ladem ležících ploch k pěstování, znatelně lepší jízdní vlastnosti a delší životnost motoru. U nás se již několik let marně snaží prosadit firma Seta pod názvem Oxylin. Vzhledem k její nepříliš velké síti je ale jediná možnost vyrobit si takové palivo sami doma. To není problém - i když Seta přidává do své směsi některá speciální aditiva, jedná se v podstatě o směs benzínu s 5 % bezvodného lihu. Většina vozů bez úprav (často i seřízení) snese klidně i 10, 20 a více % směs benzínu s obyčejným denaturovaným lihem 80-90 % (od 19 Kč/1 l). |