Hluk působený tramvajovým provozem
2. června 2002 | XY, Liberec
odpověď:
13. června 2002
Přeji pěkný den,
obrátil jsem se s Vaším dotazem na několik institucí, mezi prvními samozřejmě na Ministerstvo dopravy a spojů České republiky. Zde je odpověď tiskové mluvčí MDS:
"Současné tramvaje byly schvalovány podle příslušných ustanovení zákona o dráhách a tudíž splňovaly příslušné hygienické limity hluku platné v době schválení. Na otázku obměny vozového parku je třeba hledat odpověď vždy u příslušného dopravce."
S pozdravem
Ludmila Roubcová
tisková mluvčí MDS ČR
Poslal jsem Váš dotaz na liberecký magistrát, konkrétně panu Pavlu Rychetskému z dopravního odboru, který mě odkázal na Dopravní podnik města Liberce, kde jsem získal vyjádření Antoníma Hotaře:
Vážený pane, Váš dotaz je třeba směrovat na výrobce vozidel. Dopravní podniky v celé republice provozují vozidla, která prošla schvalovacím řízením a mají vydána průkaz způsobilosti. Za současné situace na trhu tramvajových vozidel neuvažujeme v nejbližším období s nákupem nových. Stávající vozový park prochází modernizací
elektrické výzbroje.
S pozdravem Antonín Hotař, DpmL, a.s.
Pro zajímavost jsem se ptal i na magistrátu hlavního města Prahy, konkrétně pana Miroslava Kejmara z oddělení drážního správního úřadu:
"Hluk v tramvajovém provozu je vytvářen dvěma zdroji - konstrukcí tramvajové trati a tramvajových vozidel.
Hluk, jehož zdrojem je tramvajová trať, je dán stářím tramvajových tratí. Při rekonstrukci těchto tratí jsou již používány moderní technologie a materiály, dodávané např. firmou Sedra nebo Bohemiaelast. Jde o gumové rohože a bokovnice, které hlučnost provozu tramvajového provozu snižují. Konkretně byly tyto prvky použity při rekonstrukcích tramvajových tratí u Národního divadla, na Strossmayerově námáměstí, ve Vodičkově a Vršovické ulici. Jedinou nevýhodou použití nových technologií je jejich podstatně vyšší cena.
Vozový park pražských tramvají je zastaralý. Dopravní podnik hl.m. Prahy, a.s. rovněž např. při výběrových řízeních na nákup nových tramvají požaduje parametry vozidel, které dodržují předepsanou normu hluku, jsou požadovány nápravové tlaky nižší než požaduje příslušná norma s cílem, aby případný provoz nových tramvají měl co nejpříznivější vliv na okolní zástavbu a tím i na obyvatele.
Již od 1. 2. 1999 byla v DP, a.s. vydána technická specifikace č. 2TS00 01 0050 041 - Měření
hlučnosti vozů, která vychází z příslušných platných právních norem. Specifikace vychází z platných ČSN, Vyhlášky Ministerstva zdravotnictví, Hygienických předpisů a Technických podmínek tramvajových vozů.
Podrobnosti vám sdělí p. Kříž, DP - Elektrické dráhy, o.z., telefonní spojení - 9612 2212."
Miroslav Kejmar
Vedoucí oddělení drážního správního úřadu
Poslal jsem dotaz i ekologickým organizacím a zde je odpověď Jiřího Kohouta ze Společnosti pro veřejnou dopravu:
"Hluk tramvají může být skutečně problémem. Mám k dispozici měření, kdy tramvaj jela 60 km/h po nepříliš nových kolejích (dost extrémní situace...ta rychlost) a naměřilo se 85 - 89 dB ve vzdálenosti 5 m od
kolejnice. Hygienická norma mi není známa, ale podle mého je to dost...
Každopádně se na snížení hlučnosti stále pracuje:
- nízkopodlažní tramvaje ŠKODA - LTM (v Plzni, Ostravě...) mají hlučnost sníženou až o 6 dB oproti klasickým T3
- hlučnost se dá snížit použitím moderních prvků na samotných kolech
- velmi záleží na stavu tramvajové tratě a jejím udržování
- hlučné budou vždy tramvajové křižovatky a oblouky s malým poloměrem - ale i zde se vždy dá mnohé vylepšit...
- velmi záleží na typu tramvajové tratě - moderní odhlučňovací prvky v kolejišti dokážou divy (příkladem je trať Vodičkovou ulicí v Praze u Václaváku - tam je tramvaj až nebezpečně tichá)
- nesrovnatelně je tišší trať zapuštěná ve vozovce, příp. trať zatravněná, než trať s otevřeným svrškem (tj. trať na pražcích ve štěrku). U zapuštěných tratí je nezanedbatelná i jejich estetická vlastnost.
Na závěr si neodpustím poznámku, že lépe jedna tramvaj se 150 lidmi s jednorázovým hlukem než stopadesát aut se stálou hlučností."
Jiří Kohout
Společnost pro veřejnou dopravu
Z odpovědí je patrné, že v dohledné době se v Liberci s hlučnými tramvajovými vozy nic dělat nebude, přestože existují způsoby, jak jejich provoz ztišit. Nezbývá nic jiného, než Vaše radní přesvědčit, aby se touto problematikou zabývali a aby se zasadili o úpravu tramvajové tratě či modernizaci vozového parku a aby při případném výběru nových tramvají byla požadována jejich nízká hlučnost. Pokud budete s přístupem Vašeho magistrátu nespokojen, nezbývá, než při příštích volbách volil takové zástupce, kteří se budou lépe starat o blaho svých voličů.
Martin Mach
Redaktor EkoListu
Vaše připomínkyChcete na tento dotaz odpovědět, chcete k tomuto dotazu či odpovědi něco poznamenat, máte nějaké vlastní zkušenosti s touto problematikou? Napište nám na e-mail zelena.domacnost@ekolist.cz, jako předmět zprávy uveďte prosím "Dotaz 133".Pokud nemáte vlastní e-mail, můžete nám vaše připomínky zaslat pomocí formuláře na naší stránce Napište nám. |
tisknout poslat |