Jak postupovat, chceme-li vyhlásit přírodní park?
10. listopadu 2003 | Eva Šimkovičová
Předem děkuji za odpověď
Za občanské sdružení Lužany
odpověď:
12. ledna 2004
Odpověď na tento dotaz nám poskytl Ateliér pro životní prostředí.
Přírodní park je jedna z forem ochrany území zavedená zákonem č. 114/1992 Sb. o ochranu přírody a krajiny. Účelem vyhlášení přírodního praku na nějakém území je v zásadě "jen" ochrana krajinného rázu s významnými soustředěnými estetickými a přírodními hodnotami. Dalšími formami ochrany jsou zvláště chráněná území (část třetí zákona).
Zákonná definice krajinného rázu je obsažena v
§ 12 odstavci 1 zákona. V odstavci 3 téhož paragrafu je uvedeno,
že k ochraně krajinného rázu
(určitého území)
s významnými soustředěnými estetickými a přírodními hodnotami,
může orgán ochrany přírody zřídit obecně závazným právním předpisem přírodní park
a stanovit omezení využití území
(která by mohla vést k poškození tohoto území).
Příslušným orgánem, který vyhlašuje přírodní park je podle
§ 77a odstavce 2 zákona kraj - vydává o tom nařízení kraje.
Proto si nejprve rozmyslete, jaké území podle Vašeho názoru splňuje
chrakteristiky území, kde může být vyhlášen přírodní park, tedy vymezte území
- kde jsou (významně) soustředěny přírodní a estetické hodnoty;
- které přitom není součástí zvláště chráněného území;
- a promyslete, jaká omezení využívání tohoto území jsou nezbytná pro jeho zachování;
V případě vyhlašování přírodního parku se sice nejedná o správní řízení
vedeno podle správního řádu, ale rozhodně se jedná
o rozhodovací proces, který má vliv na ochranu přírody a krajiny.
Proto, jste-li členy nějakého
sdružení,
které má za své poslání ochranu přírody a krajiny, oznamte svou účast
v tomto rozhodovacím procesu.
V případě řízení o vyhlášení přírodního parku jde o rozhodovací proces vedený na základě
§ 12 zákona č. 114/1992 Sb., na který se subsidiárně nevztahuje správní řád,
vyjma přiměřené aplikace § 3 správního řádu. Přesto jde o připravovaný zásah v území,
který bude mít výrazný dopad na uplatnění či neuplatnění a rozsah ochrany zájmů chráněných podle zákona č. 114/1992 Sb.,
proto na základě analogického použití § 70 zákona se lze domáhat za sdružení
vstupu do tohoto rozhodovacího procesu.
K běžné účasti sdružení ve správních řízeních viz některé naše
separáty
okruhu "2 - Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí".
Mgr. Pavel Černohous, Ateliér pro životní prostředí
K dotazu se nám vyjádřil i Zdeněk Čihák z Dětí Země Bohumilice. Podle jeho slov je důležité mít krajinářské hodnocení daného území, které lze získat například od Agentury ochrany přírody a krajiny.Výhodné je taky spojit se s nějakou obcí, jednak proto, že AOPK státní správě a obcím neúčtuje žádné poplatky, jednak má žádost podaná i jménem obce větší váhu. Samozřejmě nebude na škodu doložit, že území je i jinak cenné, např. výskytem chráněných druhů živočichů a rostlin.
Zdeněk Čihák však upozorňuje na možné potíže - i v případě vyhlášení přírodního parku ještě totiž není vyhráno, protože přírodní park má ze zákona pouze slabou ochranu a není v něm vyloučena jakákoliv stavba. Záleží pak pouze na libovůli kompetentního úředníka. Nejlepším řešením je účast ve správních řízeních. Občanské sdružení se může na základě tzv. generální žádosti stát účastníkem řízení a tak ovlivnit průběh řízení nebo stavbu úplně znemožnit nebo zablokovat.
Martin Mach
Redaktor EkoListu
Vaše připomínkyChcete na tento dotaz odpovědět, chcete k tomuto dotazu či odpovědi něco poznamenat, máte nějaké vlastní zkušenosti s touto problematikou? Napište nám na e-mail zelena.domacnost@ekolist.cz, jako předmět zprávy uveďte prosím "Dotaz 175".Pokud nemáte vlastní e-mail, můžete nám vaše připomínky zaslat pomocí formuláře na naší stránce Napište nám. |
tisknout poslat |