https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/dotazy-a-odpovedi/je-setrnejsi-plyn-nebo-benzin
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Je šetrnější plyn nebo benzín?

dotaz: 62

14. prosince 1999 | Pavel
Je k životnímu prostředí šetrnější používat auta na benzín, nebo na plyn?
Benzín uvažuji bezolovnatý, na který stejně přecházejí všechna nová auta a jiný se zanedlouho ani nebude prodávat. A plyn buď zemní, nebo PB.
Co je lepší?



odpověď:


9. června 2001

Nejekologičtější a nejšetrnější k životnímu prostředí jsou zejména zemní plyn a LPG (Liquified Petroleum Gas) neboli propan-butan. Produkují mnohem čistší výfukové plyny než benzin či nafta. "Hudbou budoucnosti" by mohla být i auta na vodík, zejména pro jejich velice příznivé ekologické dopady na životní prostředí. Další možností, jak životní prostředí alespoň částečně šetřit, je EKODIESEL neboli bionafta. Dlužno dodat, že výroba a prodej olovnatých benzinů (Special, Super) v roce 2001 končí a automobily postupně přecházejí na bezolovnatá paliva jako jsou Natural 91 či Natural 95.

Zemní plyn
Rozlišujeme 2 druhy zemního plynu. Stlačený plyn (CG) se používá u lehčích vozidel. Kapalný plyn (LG) u nákladních aut a autobusů. Působí na snížení skleníkového efektu, neboť motory produkují zhruba o 20 procent méně kysličníku uhličitého než běžná paliva (benzin, nafta). Nádrže na plyn se obvykle nedělají příliš velké, aby se neplýtvalo prostorem. Důsledek tohoto opatření je nižší výkonnost.

LPG
Nevylučuje dým, prach, saze, oxidy síry, olovo a produkují méně oxidu uhelnatého a nespalitelných uhlovodíků. Rovněž se používáním LPG prodlužuje životnost motoru, ve kterém se nevytvářejí karbonové usazeniny. Částečně se také sníží jeho hlučnost. Náklady na pohonné hmoty jsou nižší asi o dvě třetiny oproti benzinu (úspora je zhruba 1 Kč na 1 km). Nevýhodou jsou investice za pořízení a schválení zařízení ve vozidle, ty se ale časem několikanásobně vrátí.
seznam LPG čerpacích stanic v ČR

Bionafta
Bionafta je ekologické alternativní palivo pro vznětové motory, u kterého je část ropného produktu (motorové nafty) nahrazena methylestery, získanými z rostlinné produkce. Zachovává si základní vlastnosti motorové nafty a přitom působí velmi ekologicky na životní prostředí, na motor a palivovou soustavu. Ekonomicky se bionafta rovněž vyplatí.

Pan Ing. Bouček nám zaslal článek, který s touto problematikou úzce souvisí.

S pozdravem

Jan Šatoplet
redaktor EkoListu


Vaše připomínky

Chcete na tento dotaz odpovědět, chcete k tomuto dotazu či odpovědi něco poznamenat, máte nějaké vlastní zkušenosti s touto problematikou? Napište nám na e-mail zelena.domacnost@ekolist.cz, jako předmět zprávy uveďte prosím "Dotaz 62".
Pokud nemáte vlastní e-mail, můžete nám vaše připomínky zaslat pomocí formuláře na naší stránce Napište nám.
tisknout poslat

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist