Cestovat za polární září na Islandu není bez rizika
Island poskytuje ideální podmínky k pozorování polární záře. Tamní silnice jsou ale podle agentury AP namrzlé, úzké a plné zatáček. "Na Islandu se počasí mění tak říkajíc s každou minutou a podle toho se mění i podmínky na silnicích. Suchá silnice se může v řádu minut proměnit ve zledovatělou a kluzkou plochu. V noci riziko stoupá, když se na ní ocitne nevyspalý a nezkušený řidič, který navíc jedním okem sleduje oblohu," řekl superintendant Jóhannes Sigfússon z Akureyri na severu Islandu.
Islandská policie reaguje na statistické údaje, z nichž vyplývá, že od roku 2017 mezi oběťmi silničních nehod začalo přibývat cizinců.
Ke spatření polární záře je zapotřebí štěstí i úsilí, píše AP. Islandská meteorologická služba vydává každý den zpravodajství, v němž se pravděpodobnost úkazu stanovuje na devítistupňové škále. Propočty jsou založeny na třídenním pozorování solárního větru. Následuje doporučení, na kterém místě na Islandu bude zřejmě možné záři pozorovat. K tomu je třeba odjet do oblastí vzdálených od městského osvětlení, takže se mnozí motoristé ocitají na nebezpečných horských silnicích.
Policisté prý se setkávají s velmi ospalými řidiči i s těmi, kteří jedou bez zapnutých světel ve snaze vidět záři lépe. Nehody se ale stávají i na hlavních tazích, kdy řidiči při spatření záře prudce zabrzdí, načež následuje náraz auta jedoucího vzadu.
V Akureyri v zimě slunce může vycházet až v 11:39 dopoledne a zapadat už ve 2:43 odpoledne, takže i v době označované jinde jako den se automobilisté pohybují za tmy. Potíže mají zejména lidé z jižních částí zeměkoule, kteří nemají zkušenost se sněhem a náledím. "Řídit auto v islandské zimě je obtížné. Nejsem zvyklý na tak silný vítr a temné silnice," přiznal singapurský finančník Jeremy Tan, který v pronajatém autě objel polovinu Islandu.
reklama