https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/ap-cestovat-za-polarni-zari-na-islandu-neni-bez-rizika
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Cestovat za polární září na Islandu není bez rizika

14.1.2019 07:33 | PRAHA (ČTK)
Island poskytuje ideální podmínky k pozorování polární záře. Ilustrační snímek.
Island poskytuje ideální podmínky k pozorování polární záře. Ilustrační snímek.
Islandská policie požádala turisty, kteří do země přijíždějí pozorovat polární záři, aby se kvůli tomu nepřestali věnovat řízení. Cizinci podle policistů většinou nemají zkušenosti se silnicemi, s nimiž se setkají na Islandu, a pokud se nevěnují jízdě naplno, končí to tragicky. Loni na silnicích na Islandu zemřelo 18 lidí a polovina z nich byli návštěvníci z ciziny.
 

Island poskytuje ideální podmínky k pozorování polární záře. Tamní silnice jsou ale podle agentury AP namrzlé, úzké a plné zatáček. "Na Islandu se počasí mění tak říkajíc s každou minutou a podle toho se mění i podmínky na silnicích. Suchá silnice se může v řádu minut proměnit ve zledovatělou a kluzkou plochu. V noci riziko stoupá, když se na ní ocitne nevyspalý a nezkušený řidič, který navíc jedním okem sleduje oblohu," řekl superintendant Jóhannes Sigfússon z Akureyri na severu Islandu.

Islandská policie reaguje na statistické údaje, z nichž vyplývá, že od roku 2017 mezi oběťmi silničních nehod začalo přibývat cizinců.

Ke spatření polární záře je zapotřebí štěstí i úsilí, píše AP. Islandská meteorologická služba vydává každý den zpravodajství, v němž se pravděpodobnost úkazu stanovuje na devítistupňové škále. Propočty jsou založeny na třídenním pozorování solárního větru. Následuje doporučení, na kterém místě na Islandu bude zřejmě možné záři pozorovat. K tomu je třeba odjet do oblastí vzdálených od městského osvětlení, takže se mnozí motoristé ocitají na nebezpečných horských silnicích.

Policisté prý se setkávají s velmi ospalými řidiči i s těmi, kteří jedou bez zapnutých světel ve snaze vidět záři lépe. Nehody se ale stávají i na hlavních tazích, kdy řidiči při spatření záře prudce zabrzdí, načež následuje náraz auta jedoucího vzadu.

V Akureyri v zimě slunce může vycházet až v 11:39 dopoledne a zapadat už ve 2:43 odpoledne, takže i v době označované jinde jako den se automobilisté pohybují za tmy. Potíže mají zejména lidé z jižních částí zeměkoule, kteří nemají zkušenost se sněhem a náledím. "Řídit auto v islandské zimě je obtížné. Nejsem zvyklý na tak silný vítr a temné silnice," přiznal singapurský finančník Jeremy Tan, který v pronajatém autě objel polovinu Islandu.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist