https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/automat-optimalni-pocet-aut-na-magistrale-je-o-70-tisic-denne-mene
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Auto*Mat: Optimální počet aut na magistrále je o 70 tisíc denně méně

15.5.2009 09:20 | PRAHA (Ekolist.cz)
Pražský magistrát plánuje u Národního muzea vybudovat krátký tunel, do kterého by se schovala pražská magistrála. Podle studie iniciativy Auto*Mat se tím přeplnění Prahy auty nevyřeší, magistrálu je nutné řešit jako celek. Klíčem k řešení je snížení intenzity provozu, uvádí Auto*Mat.
 

Magistrála u Národního muzea
Magistrála u Národního muzea. Zde by v budoucnu měl vzniknout krátký tunel. Podle Auto*Matu se tím nic nevyřeší.
Foto: Martin Mach/Ekolist.cz
„Aby magistrála mohla fungovat jako městský bulvár, musí se počet aut snížit až o dvě třetiny,“ řekl mluvčí Auto*Matu Michal Křivohlávek. „Pokud chceme, aby bylo okolí magistrály obyvatelné, pak nemůžeme dopustit, aby u Národního muzea projíždělo denně 100 tisíc aut. A je víceméně jedno, zda budou na povrchu nebo pod zemí," vysvětluje Michal Křivohlávek. Magistrátní plán podle něj pouze konzervuje současný stav a odsuzuje město k dalším desítkám let zahlcení automobily.

„Auta musejí do tunelu někudy přijet a na jiném místě zas vyjedou na povrch. Vzhledem k tomu, že magistrála je v samém centru města, fungují ulice Rumunská, Anglická, Ječná nebo Žitná jako dálniční přivaděče. To se nezmění ani výstavbou tunelů. Problém magistrály lze vyřešit jedině zklidněním provozu v centru města,“ doplnil Křivohlávek.

Místo dálnice bulvár s cyklisty

Podle architekta a odborníka na dopravu Ivana Lejčara by mělo po magistrále projíždět optimálně kolem 30 tisíc aut denně. „Jakmile přesáhne denní intenzita 50 tisíc vozů, jakákoliv ulice se stává zcela neobyvatelnou. Při průjezdu do 40 tisíc aut za den je možné z magistrály vytvořit skutečně městský bulvár s obchody, kavárnami, zelení a cyklistickými pruhy. Jako městský bulvár byly všechny ulice Královských Vinohrad původně navrženy,“ dodává Lejčar.

Iniciativa zdůrazňuje, že není možné plánovat výstavbu tunelů na krátkém úseku magistrály bez toho, aby existovalo řešení pro tuto dálnici uvnitř města jako celek. „V opačném případě přesuneme problém nadměrného zatížení automobily od Muzea do jiných městských čtvrtí, konkrétně na Pankrác a do Holešovic. Jenže tam - na rozdíl od Muzea - žijí lidé,“ dodal mluvčí Auto*Matu.

Limity překročeny každý třetí den

Magistrála protíná městské části Praha 1, 2, 3, 4, 7 a 8. Jen na území Prahy 2 se nachází 97 bytových domů, které jsou vystaveny hluku silnějšímu než 70 decibelů. Bydlení v takových domech je zdraví škodlivé – tyto domy jsou z hlediska legislativy a zdravotnických poznatků neobyvatelné. Přesto v nich žijí lidé.

V Legerově ulici jsou v období celého roku měřeny nejvyšší koncentrace NO2 a jemného polétavého prachu ze všech měřících bodů v Praze. Hygienický limit pro 24hodinové koncentrace jemného polétavého prachu byl v roce 2008 překročen celkem 132krát, tedy prakticky každý třetí den.

Auto*Mat vyzval 14. května 2009 Výbor pro dopravu zastupitelstva hlavního města Prahy, aby doplnil dokumentaci a posoudil různé varianty zklidnění dopravy. Předseda výboru David Vodrážka přislíbil zařadit projednání studie a požadavků Auto*Matu na příštím zasedání výboru, které proběhne 11. června 2009.

Celou studii, která navrhuje řešení problematických dopravních otázek, naleznete zde.

Vizualizaci magistrátního záměru můžete vidět na serveru Aktuálně.cz.


reklama

 
Dominika Patrovská

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist