Auto*Mat udělil magistrátu vysvědčení za dopravní politiku
1.2.2010 16:11 | PRAHA
(Ekolist.cz)
Známkou „prospěl“ zhodnotil Auto*Mat úsilí pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera v uplynulém roce. Slovní hodnocení výkonu magistrátu zapsané na vysvědčení ale obsahuje řadu výhrad.
Zhruba před rokem zveřejnila iniciativa Auto*Mat 5 bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům. Výzva, k níž se připojilo téměř 5 tisíc lidí, obsahovala pět konkrétních požadavků určených hlavnímu městu a žádala jejich splnění během jednoho roku.
Za neúspěch považuje Auto*Mat fakt, že magistrát nevytvořil ve svém úřadě místo obhájce práv chodců. Tato osoba měla u novostaveb a rekonstrukcí zajistit, aby byly zahrnuty prvky pro zlepšení podmínek pro pěší. Namísto toho vznikla alespoň Pracovní skupina pro Prahu bezbariérovou a otevřenou. V rámci ní se setkávají zástupci magistrátu a dopravního podniku s představiteli neziskových organizací, kteří se věnují lidem s omezenou možností pohybu.
reklama
V Paříži se používají cyklopiktokoridory například na společných přechodech pro chodce a cyklisty
|
|
Foto: Hugo Charvát/Ekolist.cz |
Přibyly cyklostezky, chybí integrace opatření
K požadavkům Auto*Matu patřila i optimalizace intervalu zelené na 5 nejfrekventovanějších přechodech v centru města. Šlo o náměstí Jana Palacha, Smetanovo nábřeží před Národním divadlem, I.P. Pavlova, J. Želivského x Vinohradská a Vršovická u Vršovického nádraží. Interval se prodloužil o několik sekund pouze na přechodu na Smetanově nábřeží.
Z hodnocení Auto*Matu vyplývá, že většina nových prvků cyklistické infrastruktury není vzájemně propojena a cyklistické trasy se nyní malují jen tam, kde nepřekážejí autům. Problémy jsou prý převážně legislativní povahy nebo kvůli absenci celkové dopravní vize Prahy. I přesto se ale díky tlaku veřejnosti, která se k výzvě připojila, ve městě podařilo prosadit řadu následujících pozitivních změn. Celkem přibylo 35 km jednosměrných cest pro kola, tedy nejen cyklopruhů, na desítkách míst. Během roku byly představeny dvě úplné novinky nejen v Praze, ale v celé republice: společné pruhy pro kola a veřejnou dopravu - tedy autobusy, taxíky a kola (BUS+cyklo+TAXI pruhy). Nově se začali používat také tzv. cyklopiktokoridory. To jsou znaky namalované přímo na vozovce, které upozorňují na přítomnost cyklistů. Malují se tam, kde legislativa samostatné cyklopruhy neumožňuje nebo tam, kde by to nebylo vhodné. Během minulého roku bylo v Praze nainstalováno zhruba 1000 stojanů na kola před veřejné budovy. Horší je to s prezentací umístěných stojanů, což snižuje celkový přínos. Ohledně cyklistiky měl Auto*Mat zcela jasné návrhy. Vzniknout mělo 5 nových cyklistických pruhů na hlavních tepnách městského centra, především v ulici Vinohradské, Budějovické, Českomoravské, Jugoslávských partyzánů a Vrchlického. Co se týče Vinohradské cyklistické pruhy byly během roku 2009 zřízeny v úseku od Flory po ulici Jana Želivského. Na významných křižovatkách a od Jana Želivského se připravují jen předsazené prostory pro cyklisty ve světelných křižovatkách, cyklisté se ale i nadále musí pohybovat ve společném provozu s auty. Na Praze 4 v oblasti Budějovické se stále situace příliš nezlepšuje - v jednom úseku vzniká obousměrná cyklostezka bez návazností pro popojíždění kolem obchodního bloku. Na Českomoravské byly zavedeny cyklopruhy a cyklopiktokoridory v převážné části obou směrů komunikace. Cyklopruh byl vyznačen v téměř celé délce ulice Jugoslávských partyzánů směrem do centra, v rámci světelné signalizace bylo upraveno světelné řazení pro průjezd křižovatkou. Ve směru z centra by měl během příštího roku vzniknout cyklopiktokoridor. Původní BUS pruh byl rozšířen o provoz jízdních kol a vozidel TAXI a k tomu byl výrazně prodloužen až po Plzeňskou ulici.reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk