BBC: Letecký průmysl chce být ekologičtější, podle ekologů to nestačí
Během jediného letu stroje Boing 737 po Evropě se do ovzduší dostane 27 tun CO2 | |
Foto: Hugo Charvát/EkoList |
Podíl letecké dopravy se však pravděpodobně zvýší až na 15 %, protože v současnosti je jedním z mála zdrojů emisí skleníkových plynů, který neustále roste. Podle britské vlády se letecká doprava do třiceti let ztrojnásobí. Letiště se začínají rozšiřovat, na Heathrow i na Stanstedu se připravují nové vzletové dráhy. Nyní, díky snaze britského leteckého průmyslu, vznikla strategie, která má dokázat, že výrobci letadel, letiště i aerolinky přijímají zodpovědnost za „velmi závažné a škodlivé dopady na životní prostředí.“
Cílem je dosáhnout o polovinu lepší efektivity motorů do roku 2020, a to ve srovnání s dnešním stavem. Tím by mělo dojít i k redukci produkce CO2 o 50 %. Zároveň se však nad celým projektem vznáší otázka, jaký to bude mít dopad na klimatické změny. Podle výrobců letadel jsou dnešní stroje o 70 % efektivnější ve spalování paliva, než byly v šedesátých letech. Letadla se mohou stavět mnohem větší. Podle společnosti Airbus nový obr A380 spálí o 13 % méně paliva než stárnoucí Boeing 747, přitom pojme více pasažérů a doletí na delší vzdálenost. A380 se zřejmě stane běžným dopravním letounem v následujících patnácti letech.
Měl by se také zlepšit provoz na letištích, plýtvání časem jak ve vzduchu, tak při pojíždění na zemi totiž stojí více spáleného paliva. Jenže ochránci životního prostředí pochybují, že lepší letadla s vylepšenými motory dokáží dosáhnout na hranici 50 %. Jeff Gazzard z Letecké ekologické federace (AEF) říká, že tato strategie je „beznadějně optimistická a příliš důvěřuje vývoji nových technologií“. Gazzard si myslí, že je možné snížit zátěž o 25 %, to ale zřejmě nebude stačit. Dá-li se věřit vládním odhadům, vzroste objem letů za patnáct let o 150 %. Letecké společnosti se také zavázaly účastnit se systému obchodování s emisemi, jenž jim umožní koupit si práva na vypouštění skleníkových plynů od jiných zdrojů, které jsou schopné vlastní emise snižovat. To jsou například elektrárny. Tenhle „virtuální trh se znečištěním“ by měl vést k určení ceny životního prostředí a jeho poškozování a také motivovat letecké společnosti k ekologičtějšímu provozu.
Jenže ochránci životního prostředí si myslí, že toto řešení se nedotýká skutečného základu problému, tedy neustále rostoucí chuti lidí k leteckému cestování. Ať se jedná o obchodní cesty po celém světě nebo naopak o lety s levnými aerolinkami do nejžhavějších turistických oblastí v Evropě. Jediným řešením by bylo významné zdražení cen letenek, abychom se odnaučili létat. Letecká ekologická federace chce, aby každý cestující platil o nejméně 34 liber (1500 Kč) více za každých 1000 kilometrů. Letecký průmysl oponuje s tím, že každoročně přispívá do britské ekonomiky 14 miliardami liber. A tak stále dokola.
Podle článku Toma Symondse BBC Online News 20. 06. 2005.
reklama