https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/bbc-letecky-prumysl-chce-byt-ekologictejsi-podle-ekologu-to-nestaci
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

BBC: Letecký průmysl chce být ekologičtější, podle ekologů to nestačí

22.6.2005 09:05 | PRAHA/LONDÝN (EcoMonitor)
Každý den vzlétají letadla z britských letišť ke svým cílům po celé Evropě. A každá cesta znamená tuny oxidu uhličitého, vedlejšího produktu proudových motorů, příspěvku ke klimatickým změnám.
 

Během jediného letu stroje Boing 737 po Evropě se do ovzduší dostane 27 tun CO2
Foto: Hugo Charvát/EkoList
Během jediného letu stroje Boing 737 z londýnského letiště Stansted do Říma se do ovzduší dostane 27 tun CO2, které přispívají ke skleníkovému efektu zemské atmosféry. Přitom letecká doprava je jen maličkým příspěvkem ve srovnání s jinými lidskými aktivitami, které mají škodlivé dopady na životní prostředí. Podle Mezivládního panelu pro klimatické změny (IPCC) je letecká doprava zodpovědná za 3 % celkových emisí CO2, ale například elektrárny mají na svědomí 25 % emisí.

Podíl letecké dopravy se však pravděpodobně zvýší až na 15 %, protože v současnosti je jedním z mála zdrojů emisí skleníkových plynů, který neustále roste. Podle britské vlády se letecká doprava do třiceti let ztrojnásobí. Letiště se začínají rozšiřovat, na Heathrow i na Stanstedu se připravují nové vzletové dráhy. Nyní, díky snaze britského leteckého průmyslu, vznikla strategie, která má dokázat, že výrobci letadel, letiště i aerolinky přijímají zodpovědnost za „velmi závažné a škodlivé dopady na životní prostředí.“

Cílem je dosáhnout o polovinu lepší efektivity motorů do roku 2020, a to ve srovnání s dnešním stavem. Tím by mělo dojít i k redukci produkce CO2 o 50 %. Zároveň se však nad celým projektem vznáší otázka, jaký to bude mít dopad na klimatické změny. Podle výrobců letadel jsou dnešní stroje o 70 % efektivnější ve spalování paliva, než byly v šedesátých letech. Letadla se mohou stavět mnohem větší. Podle společnosti Airbus nový obr A380 spálí o 13 % méně paliva než stárnoucí Boeing 747, přitom pojme více pasažérů a doletí na delší vzdálenost. A380 se zřejmě stane běžným dopravním letounem v následujících patnácti letech.

Měl by se také zlepšit provoz na letištích, plýtvání časem jak ve vzduchu, tak při pojíždění na zemi totiž stojí více spáleného paliva. Jenže ochránci životního prostředí pochybují, že lepší letadla s vylepšenými motory dokáží dosáhnout na hranici 50 %. Jeff Gazzard z Letecké ekologické federace (AEF) říká, že tato strategie je „beznadějně optimistická a příliš důvěřuje vývoji nových technologií“. Gazzard si myslí, že je možné snížit zátěž o 25 %, to ale zřejmě nebude stačit. Dá-li se věřit vládním odhadům, vzroste objem letů za patnáct let o 150 %. Letecké společnosti se také zavázaly účastnit se systému obchodování s emisemi, jenž jim umožní koupit si práva na vypouštění skleníkových plynů od jiných zdrojů, které jsou schopné vlastní emise snižovat. To jsou například elektrárny. Tenhle „virtuální trh se znečištěním“ by měl vést k určení ceny životního prostředí a jeho poškozování a také motivovat letecké společnosti k ekologičtějšímu provozu.

Jenže ochránci životního prostředí si myslí, že toto řešení se nedotýká skutečného základu problému, tedy neustále rostoucí chuti lidí k leteckému cestování. Ať se jedná o obchodní cesty po celém světě nebo naopak o lety s levnými aerolinkami do nejžhavějších turistických oblastí v Evropě. Jediným řešením by bylo významné zdražení cen letenek, abychom se odnaučili létat. Letecká ekologická federace chce, aby každý cestující platil o nejméně 34 liber (1500 Kč) více za každých 1000 kilometrů. Letecký průmysl oponuje s tím, že každoročně přispívá do britské ekonomiky 14 miliardami liber. A tak stále dokola.

Podle článku Toma Symondse BBC Online News 20. 06. 2005.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist