BBC: Stane se vodík palivem budoucnosti?
Prezident Geroge Bush podpořil vývoj vozidel na vodíkový pohon částkou 1,7 miliardy dolarů. Za několik týdnů začal společný program firem General Motors (GM) a Shell. GM zapůjčila šest automobilů Zafira, vybavených vodíkovým motorem a společnost Shell instalovala na svou pumpu ve Washingtonu stojan na čerpání vodíku. Firmy ohlásily, že do dnešního dne využilo těchto vozů přes deset tisíc řidičů. V menší míře odzkoušeli svoje automobily v loňském roce také společnosti Toyota a Honda. V souvislosti s probíhajícím konfliktem v Iráku, se stává otázka vodíkového pohonu opět aktuální. Není divu, cena ropy totiž dosáhla minulý týden nejvyšší ceny za posledních dvanáct let.
Pohon automobilu na „vodíkový motor“ obstarává ve skutečnosti elektřina. Ve speciálních palivoých článcích dochází k reakci vodíku a kyslíku, při které vzniká elektrický proud. Jediným odpadem tohoto procesu je čistá voda i když musíme počítat s možným znečištěním ovzduší při primární výrobě vodíku. Zastánci vodíkového pohonu doufají, že tento druh dopravy by se mohl rozšířit již do roku 2010.
Vlády a odborníci z oblasti energetiky a technologie odhadují, že k růstu obchodu s vodíkem bude potřeba investovat okolo 100 miliard dolarů, tak aby řidiči nepocítili problémy. V současné situaci je však představa nezávislosti na dovozu ropných látek více než lákává. „Do roku 2013 by mělo být patnáct procent všech benzínových pump vybaveno čerpadly pro vodíkové motory. Spojené státy mohou dodat více než polovinu této energie z vlastních zdrojů“, řekl BBC Online Peter Schwarz z Global Buisness Network.
Vývoj alternativních pohonných zdrojů automobilů bere GM velice vážně. Na Národní konferneci o vodíkovém pohonu jejich zástupci prohlásili, že chtějí být první na světě, kdo prodá milion automobilů s palivovými články. Na třech kontinentech zaměstnává pět set vědců a inženýrů na vývoji technologie. Do dnešního dne investovali Daimler Chrysler, Ford a GM přes dvě miliardy dolarů do výroby osobních i nákladních automobilů a autobusů.
Nadšení výrobců však nesdílejí odborníci. Předpokládají, že k masivnímu využívání vodíkových motorů dojde někdy mezi lety 2007 až 2040. Pro zákazníka je nejdůležitější cena. Osobní vůz stojí v současné době kolem 20 000 dolarů, cena jeho motoru nepřesahuje 3 000. Cena vodíkového palivového článku se pohybuje okolo 30 000 dolarů.
Podle článku Maggie Shielsové BBC Online News 27. 03. 2003
reklama