https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/bem-praha-testuje-odvaznou-novinku-pesi-korzo-na-nabrezi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

fotogalerie uvnitřBém: Praha testuje odvážnou novinku - pěší korzo na nábřeží

19.9.2004 13:31 | PRAHA (EkoList)
Od dnešních devíti hodin do čtyř hodin odpoledne je Smetanovo nábřeží od Národního divadla až po Platnéřskou ulici uzavřeno pro veškerou automobilovou dopravu. Důvodem není rekonstrukce vozovky, ale Evropský týden mobility, ke kterému se takto hlavní město symbolicky připojuje.
 

"Uzavírka Smetanova nábřeží je poměrně odvážná novinka, na které testujeme, jak by mohlo vypadat centrum bez aut," komentoval uzavírku primátor hlavního města Prahy Pavel Bém. "Takto bychom si totiž představovali budoucnost centra města - bez aut, zklidněnou."

Podle Béma Praha vážně uvažuje o tom, že by korzo na nábřeží mohlo vzniknout každou neděli, zvláště pokud bude mít dnešní akce pozitivní ohlas. Pro příští Evropský týden mobility se Praha chystá vyzkoušet podobnou akci ve všední den a v běžném denním provozu, nikoliv jen v neděli. "Chceme zkoumat, co to s městskou dopravou bude dělat, jak bude veřejnost reagovat," řekl Bém.

Pro zklidnění centra města, plánované v budoucnosti, je podle primátora důležité nejdříve dostavět obchvat Prahy. Ulice v centru by se tak aut mohly zbavit přibližně v roce 2008 - 2009, kdy by podle Béma měl být obchvat ze 70 % hotov. Do té doby se ale žádné dílčí omezení dopravy v centru nepřipravuje. "Město je živý organismus, nelze z něho něco vyříznout bez náhrady, to by město nepřežilo," řekl Bém.

Jeden zásah do organismu města se v blízké budoucnosti přece jen chystá. "Do měsíce bude vyhlášen koncept toho, jak bude vypadat magistrála za Muzeem," řekl Pavel Bém.

Primátor také zdůraznil, že v dopravní politice města má prioritu hromadná doprava. "Od zahraničních kolegů stále slýchávám, jak má Praha dokonale promyšlený systém městské dopravy. V Praze je šedesát procent dopravní práce vykonáno MHD, což je evropský unikát," pochvaloval si.

Horší situace je v oblasti cyklodopravy. "Koncepce našich předchůdců nebyly nejšťastnější. Velký problém je i historické centrum, kde se z urbanistického hlediska dá jen těžko zasahovat, těžko zde budovat speciální cyklostezky," řekl Pavel Bém. Město se proto zatím soustředilo hlavně na cyklostezky na okraji města. "Připravujeme revizi tohoto systému, plánujeme vést jednu nebo dvě cyklostezky centrem města od severu na jih a jednu nebo dvě od východu na západ," řekl o plánech na rozvoj cyklodopravy primátor.

Potíže jsou podle Béma s tím, že Praha je kopcovité město, navíc se starobylým historickým jádrem. "Například právě na Smetanově nábřeží není náplavka, která jinak vede skoro podél celé Vltavy a je ideální pro samostatnou cyklostezku," řekl primátor Bém. "Řešení je několik: svést cyklostezku v tomto úseku na druhý břeh, nebo zde vybudovat jakousi visutou lávku, což může ale vadit památkářům. Poslední uvažovanou možností je postavit zde jakýsi podvodní cyklistický tunel, což by byl světový unikát." Sám však hned dodává, že takto ambiciozní plán koliduje s tím, že za pár let má být nábřeží klidovou zónou.

Pavel Bém dostal od lidí z Auto*Matu samolepku...
Na samolepce je znázorněno, co by se podle Auto*matu mělo s auty stát
Primátor Pavel Bém
Pozot, piknik!
Některým automobilům se podařilo projet
Rozdíl brzdných drah při 30 a 50 km/hod
Policisté uzavřeli Smetanovo nábřeží. Auta sem nesmějí až do 16:00
Takto si představuje centrum primátor Bém: Bez aut, zklidněné
Jediní, kdo smějí jezdit autem, jsou děti
Primátor Pavel Bém dnes ráno uzavřel Smetanovo nábřeží. Při té příležitosti dostal od zástupců občanské iniciativy Auto*Mat samolepku, jak si oni představují auta ve městě. Někteří lidé využili prázdné nábřeží pro jízdu na kolečkových bruslích, jiní si zde udělali piknik nebo se přišli s dětmi pobavit na různé atrakce.
Foto: Martin Mach/EkoList

reklama

 
Martin Mach

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist