Bém: Praha testuje odvážnou novinku - pěší korzo na nábřeží
"Uzavírka Smetanova nábřeží je poměrně odvážná novinka, na které testujeme, jak by mohlo vypadat centrum bez aut," komentoval uzavírku primátor hlavního města Prahy Pavel Bém. "Takto bychom si totiž představovali budoucnost centra města - bez aut, zklidněnou."
Podle Béma Praha vážně uvažuje o tom, že by korzo na nábřeží mohlo vzniknout každou neděli, zvláště pokud bude mít dnešní akce pozitivní ohlas. Pro příští Evropský týden mobility se Praha chystá vyzkoušet podobnou akci ve všední den a v běžném denním provozu, nikoliv jen v neděli. "Chceme zkoumat, co to s městskou dopravou bude dělat, jak bude veřejnost reagovat," řekl Bém.
Pro zklidnění centra města, plánované v budoucnosti, je podle primátora důležité nejdříve dostavět obchvat Prahy. Ulice v centru by se tak aut mohly zbavit přibližně v roce 2008 - 2009, kdy by podle Béma měl být obchvat ze 70 % hotov. Do té doby se ale žádné dílčí omezení dopravy v centru nepřipravuje. "Město je živý organismus, nelze z něho něco vyříznout bez náhrady, to by město nepřežilo," řekl Bém.
Jeden zásah do organismu města se v blízké budoucnosti přece jen chystá. "Do měsíce bude vyhlášen koncept toho, jak bude vypadat magistrála za Muzeem," řekl Pavel Bém.
Primátor také zdůraznil, že v dopravní politice města má prioritu hromadná doprava. "Od zahraničních kolegů stále slýchávám, jak má Praha dokonale promyšlený systém městské dopravy. V Praze je šedesát procent dopravní práce vykonáno MHD, což je evropský unikát," pochvaloval si.
Horší situace je v oblasti cyklodopravy. "Koncepce našich předchůdců nebyly nejšťastnější. Velký problém je i historické centrum, kde se z urbanistického hlediska dá jen těžko zasahovat, těžko zde budovat speciální cyklostezky," řekl Pavel Bém. Město se proto zatím soustředilo hlavně na cyklostezky na okraji města. "Připravujeme revizi tohoto systému, plánujeme vést jednu nebo dvě cyklostezky centrem města od severu na jih a jednu nebo dvě od východu na západ," řekl o plánech na rozvoj cyklodopravy primátor.
Potíže jsou podle Béma s tím, že Praha je kopcovité město, navíc se starobylým historickým jádrem. "Například právě na Smetanově nábřeží není náplavka, která jinak vede skoro podél celé Vltavy a je ideální pro samostatnou cyklostezku," řekl primátor Bém. "Řešení je několik: svést cyklostezku v tomto úseku na druhý břeh, nebo zde vybudovat jakousi visutou lávku, což může ale vadit památkářům. Poslední uvažovanou možností je postavit zde jakýsi podvodní cyklistický tunel, což by byl světový unikát." Sám však hned dodává, že takto ambiciozní plán koliduje s tím, že za pár let má být nábřeží klidovou zónou.
reklama