Biouherák ze Sasova biopotravinou roku
Josef Sklenář převzal šek na 20 tisíc korun za vítězství v kategorii Česká biopotravina roku. | |
Foto: Jan Šatoplet/EkoList |
Na českém trhu dosud ojedinělý masný bio výrobek zaujal porotu použitím mořské soli místo obvyklé dusitanové soli. "Použití mořské soli se porotě jevilo jako velice inovativní," poznamenal Tomáš Zídek, člen poroty, která Českou biopotravinu roku vybírala.
"Jde o výrobek s vysokou přidanou hodnotou, je jedinečný na českém trhu a jsou v něm použity neobvyklé suroviny a chuťové vlastnosti produktu jsou výborné," řekl na tiskové konferenci Evžen Staněk, ředitel odboru pro marketing ze Státního zemědělského intervenčního fondu.
Biouherák je plísňový, fermentovaný, trvanlivý, tepelně neopracovaný salám bez stabilizátorů, barviv či konzervantů a jako surovina je použito vepřové a hovězí maso z ekofarmy Sasov u Jihlavy, biokoření, mořská sůl a jedlá plíseň. K porážce, zpracování a balení využívá pan Sklenář nedaleká certifikovaná jatka v Kosteleckých uzeninách a. s.
Josef Sklenář převzal za vítězství v kategorii Česká biopotravina roku peněžní odměnu ve výši 20 000 korun od Nadace Partnerství a PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců. Rovněž získává právo užívat na oceněných výrobcích logo "Česká biopotravina roku".
"Titul je vyvrcholením naší čtyř až pětileté práce. Myslím, že výrobek je výjimečný nejen tím, že je první na českém trhu, ale splňuje nadstandardy ekologického zákona," poznamenal Sklenář. "Použití mořské soli na místo dusitanové je neobvyklé i v zemích EU." Finanční obnos, který obdržel rozdělí pan Sklenář podle jeho slov na půl Nadaci na ochranu zvířat a Společnosti pro zvířata. "Mám pocit, že to bude nejlepší výraz vděku zvířatům, která nám dávají takový chutný produkt," dodal.
Čestné uznání obdržel Petr Weidenthaler. | ||
Foto: Jan Šatoplet/EkoList |
"Uvažovali jsme dokonce o vyhlášní dvou biopotravin roku, protože jsme dlouho váhali mezi biouherákem ze Sasova a barevnými čínskými ředkvemi ze zahradnictví Luční Údolí Velehrad," řekl Staněk. Podle jeho slov hodnotila porota u ředkví z Velehradu výborný marketingový koncept, chuťové vlastnosti a také skutečnost, že majitel zahradnictví pan Weidenthaler udělal průlom do pěstování tohoto druhu zeleniny u nás.
Luční Údolí Velehrad si nakonec za barevné čínské ředkve a tuřínek odneslo čestné uznání. Porota ocenila unikátnost sortimentu zeleniny, které zahradnictví nabízí, dlouholetou úspěšnou propagaci biozeleniny a vynikající a ucelený marketingový koncept.
Z nominovaných sedmi prodejen se vítězem kategorie Nejlepší bioprodejna roku stala bioprodejna Albio v pražské Truhlářské ulici. Cenu převzali majitelé bioprodejny manželé Zemanovi. Porota hodnotila hlavně šířku sortimentu, informační aktivity zákazníkům, ochranu životního prostředí samotným provozem prodejny a spolupráci s místními biozemědělci.
"Náš koncept je odvážný v tom, že jsme se rozhodli nabízet zejména certifikované potraviny. Pro zákazníka jde o garanci určité jistoty," uvedla Hana Zemanová, spolumajitelka bioprodejny Albio.
Markéta Doubravská, členka Svazu ekologických zemědělců PRO-BIO na konferenci upozornila, že účelem vyhlašování soutěže Česká biopotravina roku je hlavně propagace biopotravin.
Českou biopotravinou roku se stal biouherák ze Sasova. | |
Foto: Jan Šatoplet/EkoList |
Obrat na trhu s biopotravinami dosáhl v České republice v roce 2003 přibližně 180 milionů korun. Vzrostl tak meziročně o 16,6 %, zatímco spotřeba potravin vzrostla jen o 1,61 %. Podle slov Toma Václavíka z PRO-BIO se v ČR biopotraviny nejvíce prodávají v řetězcích supermarketů a hypermarketů, přestože jejich sortiment není tak rozsáhlý. Představují přibližně 75 % objemu prodaných biopotravin. Specializované bioprodejny a prodejny zdravé výživy se podílejí zhruba 15 %. Zbytek podílů připadá na běžné prodejny potravin a na přímý prodej z farem.
Podíl spotřeby biopotravin na celkové spotřebě potravin je podle Václavíka v České republice velice nízký. Jde přibližně o 0,073 % celkové spotřeby. Průměr Evropské unie je podle něj přibližně 2,5 %. Václavíkův odhad růstu trhu s biopotravinami v ČR se pohybuje mezi 20 - 30 % ročně.
Jan Zeman, ředitel Albia, poznamenal, že oboru stále chybí dostatečná propagace a povědomí o biopotravinách mezi lidmi. "Lidé si často myslí, že nemusejí jíst biopotraviny, protože jsou zdraví. Dokonce v souvislosti s prodejem biopotravin si mnoho lidí představuje obchod se zrním," uvedl Zeman.
reklama