https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/brezina-praha-investuje-do-cyklistiky-desitky-milionu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

video uvnitřBřezina: Praha investuje do cyklistiky desítky milionů

3.3.2011 16:09 | PRAHA (Ekolist.cz)
Hlavní město Praha je odhodláno a připraveno pokračovat v rozvoji městské cyklistiky, informoval na tiskové konferenci první náměstek primátora Karel Březina. Dodal, že v plánu města na letošní rok jsou vyčleněny desítky milionů, které budou investovány do rozvoje „zdravého trávení volného času“.
 

Cyklistika v Praze dnes

V současné době je na území Prahy 433 km cyklotras, 140,5 km cyklostezek a společných komunikací pro chodce a cyklisty, 57 km vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty a dalších integračních dopravních opatření a 921 dvoumístných cyklostojanů.

Zdroj: Magistrát hl. m. Prahy

65 milionů korun

„V plánu investičních akcí na letošní rok je v rozpočtu Prahy na cyklistickou dopravu vyčleněno 30 milionů korun. V rámci neinvestičních položek počítáme s celkovou sumou 35 milionů korun,“ uvedl Březina a vysvětlil, že mezi neinvestiční položky patří značení nových tras, nová dopravní opatření, opravy, úpravy a údržba stávajících cyklistických komunikací. Další prostředky na investiční akce se Praha údajně pokusí získat z Operačního programu Praha – Konkurenceschopnost.

Březina přislíbil podporu cyklistického přibližování Prahy vyspělým metropolím Evropy. Předseda komise Rady HMP pro cyklistickou dopravu Pavel Polák připomněl, že kilometr cyklostezky je možné postavit „za 7 milionů i za 400 000 korun“.

Březina vyzdvihl, že stále více obyvatel Prahy využívá kolo nejen pro dopravu, ale také pro rekreaci. Od roku 2002 do roku 2010 prý vzrostl počet cyklistů v sezóně zhruba o 800 procent. „Podle statistiky Technické správy komunikací hlavního města Prahy použije alespoň občas jízdní kolo 424 tisíc Pražanů,“ uvedl Březina.

77 tisíc cyklistů

Podle Březiny je také nutné větší propojení Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu jako poradního orgánu rady s městskými i ostatními investory při plánování a projektování dopravních a souvisejících staveb v Praze. Jen tak lze prý úspěšně naplňovat Koncepci rozvoje cyklistické dopravy a rekreační cyklistiky v hl. m. Praze do roku 2020, která byla přijatá na podzim loňského roku. Tato koncepce mimo jiné počítá se vzrůstem počtu pravidelných uživatelů jízdních kol (tedy takových, kteří jezdí častěji než jednou týdně) na 77 000 v létě 2020. Pro porovnání v loňském roce během sezóny (od dubna do září) na kolech více než jednou týdně jezdilo podle koncepce asi 38 500 cyklistů. Dalším bodem je dokončení generelu páteřních a hlavních cyklotras v délce 750 - 1000 km, kde je vyznačeno 450 km.

Na dotaz, které městské části v Praze nejsou cyklistice nakloněny, Březina neodpověděl. Řekl ale, s jakými městskými částmi je dobrá spolupráce v rámci rozvoje cyklistiky, jedná se prý zejména o Prahu 1, 6, 5 a také o periferní městské části. Přitom na okraji Prahy prý nejde jen o cyklostezky v lesích, ale i o cyklistickou dopravu.

„Potřebná je i větší informovanost laické i odborné veřejnosti o problematice dopravní a rekreační cyklistiky. Chtěli bychom dosáhnout větší vzájemné tolerance uživatelů složitého pražského dopravního prostoru, a tedy i vyšší bezpečnosti cyklistické dopravy a dopravy obecně,“ řekl Březina.

Panika na městě

„To, že nové vedení Prahy takhle brzo přišlo s tématem cyklistiky, je pro nás příjemné překvapení,“ komentuje Martin Skalský z iniciativy AutoMat. Skalský pozitivně hodnotí i fakt, že na tiskové konferenci cyklistické plány magistrátu představil přímo Karel Březina a nenechal mluvit jen předsedu cyklistické komise Pavla Poláka. „Méně pozitivní je ale to, že slíbených peněz je hodně málo,“ říká Skalský. Navíc prý není jasné, kde chce Praha do cyklostezek investovat. Zda v centru města, kde infrastruktura chybí, nebo na okraji, kde nebude sloužit každodenní dopravě, ale spíše rekreaci.

Zástupci AutoMatu se již dříve sešli s novými úředníky magistrátu, kteří mají dopravu na starosti. Ti prý cyklistice vyjadřují podporu, ale jen do chvíle, kdy se zjistí, že by se kvůli kolům museli zároveň omezit auta. „V tu chvíli nastane panika, ale stejné to bylo i u předchozího vedení magistrátu,“ říká Skalský. Podle něj zkrátka politici uvažují v rovnici - co volič, to automobilista. A bojí se, že by omezením řidičů v budoucnu přišli o hlasy.


reklama

 
Další informace |
Více informací ke Koncepci rozvoje cyklodopravy do roku 2020 najdete zde.
Martin Singr
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist