Brno se připravuje na přestavbu železničního uzlu
Financování přestavby ŽUB je podle Svobody vysoko nad možnostmi města. Bude proto žádat finanční prostředky i ze státního rozpočtu a z Fondu dopravní infrastruktury. S návrhem etap výstavby nového osobního nádraží zhruba 700 metrů jižněji od stávajícího hlavního nádraží Českých drah vyslovila souhlas česká vláda počátkem května 2002. Tehdy s vyčíslením nákladů na přestavbu uzlu ve výši 21 miliard korun. Ozývají se však i hlasy ponechat přetížené a technicky dožívající osobní nádraží ve stávající poloze.
Přestavba uzlu s dobrou dostupností podmiňuje využití unikátní polohy Brna v síti evropské infrastruktury, rozvoj podnikání, pokles nezaměstnanosti, růst společenské prestiže města i umístění významných institucí v Brně a na jižní Moravě. Brno nyní začalo v té souvislosti koncipovat změny svého územního plánu. Schválit jej má nejpozději v srpnu 2005. Přestavba uzlu by měla být dokončena v roce 2015.
Snahy o přestavbu ŽUB trvají již dlouho. Teprve však současný vstup ČR do Evropské unie a evropské globalizační trendy vytvářejí podmínky pro realizaci záměru. Městu Brnu umožní zejména dotvoření urbanistické podoby, rozvoj zanedbaného území na jih od centra a systémové vyřešení MHD s regionální vazbou. Pro lepší informovanost veřejnosti město otevře v průběhu května informační kancelář na hlavním nádraží ČD.
reklama