ČD vloni investovaly do radiového systému přes 60 milionů korun
Moderním Traťovým radiovým systémem je nyní vybaveno 1253 hnacích vozidel a 2570 kilometrů tratí, tj. přes 27 procent celkové sítě ČD. V loňském roce pokračovala TRS na 94 kilometrech tratí, a to trati mezi Hranicemi na Moravě a Horní Lidčí a na lokálce Rokycany - Nezvěstice v západních Čechách. TRS je také postupně instalován v rámci modernizace na II. železničním koridoru mezi Břeclaví, Přerovem, Ostravou a Petrovicemi u Karviné.
V letošním roce plánují ČD do výstavby radiového systému TRS investovat řádově několik desítek milionů korun. "Připravuje se rozsáhlá radiofikace tratí na střední a jižní Moravě a ve východních Čechách, například na tratích Olomouc - Krnov, Olomouc - Hanušovice či Týniště nad Orlicí - Lichkov - Hanušovice," uvedl Šťáhlavský. Výstavbu radiofikace ČD navrhují také na tratích Olomouc - Nezamyslice a Střelice - Hrušovany nad Jevišovkou - Břeclav. "Mobilní částí radiového systému plánujeme vybavit dalších 200 hnacích vozidel," dodal Štáhlavský.
Systém TRS umožňuje nejen komunikaci mezi strojvedoucími, výpravčími a dispečery, ale v případě nebezpečí i zastavení všech vlaků v okolí stanice vybavených mobilní částí komunikačního zařízení. Nejnověji byl zkoušen také přenos omezeného množství dat. ČD zároveň plánují pilotní projekt instalace panevropského systému GSM-R. Ten funguje na principu používaného u mobilních telefonů, takže vedle běžné komunikace dovoluje například přenos velkého množství dat. První úsek vybavený systémem GSM-R má být na I. koridoru mezi Děčínem, Prahou a Kolínem.
Kromě moderního systému TRS používají ČD také další radiové systémy, například Selektik, Koeleda, Ascom nebo VHF. Celkem je některým z druhů radiových systémů vybaveno 4220 tratí, tj. přes 45 procent z celé sítě ČD.
reklama