Čeští školáci sami bojují za svou bezpečnost na silnicích
„S dětmi se pracuje lépe než s dospělými, neboť nejsou zatíženy předsudky a stereotypy,“ vysvětlila Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky.
|
|
Ilustrační foto: Hugo Charvát/Ekolist.cz |
„Problémem je pustit dítě samotné do školy, na hřiště či za jinými aktivitami, neboť nejsou kvůli všudypřítomnému dopravnímu provozu v bezpečí. Setkáváme se s tím, že rodiče často nechtějí nechávat dojíždět své děti samotné až do jejich 15 let. Důsledkem toho je pak fakt, že dítě není tak samostatné, jak by mohlo být,“ uvedla Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky.
„Požádali jsme děti o jejich návrhy na zlepšení dopravního provozu v okolí jejich školy. Za prvé jsme chtěli, aby se o sobě školy vzájemně dozvěděly, za druhé se s dětmi pracuje lépe, neboť nejsou zatíženy předsudky a stereotypy,“ doplnila Johnová. Konference má podle ní také povzbudit zdejší učitele, aby podobné akce organizovali.
Konference se zúčastnilo zhruba sto dětí a studentů, kteří přijeli z celé České republiky. Své projekty představilo celkem 12 dětských delegací, mezi nimiž byly i návštěvy z Berlína a anglického Yorku, které povzbudily české děti svými úspěchy a nadšením. „Jsme rádi, že můžeme v Praze představit naše barevné parkoviště na kola, které jsme si vytvořili z ošklivého postranního vchodu do školy. Natřeli jsme staré stojany na kola, ze starých rámů vyrobili zvonkohru a pomalovali jsme zeď,“ řekl Tuan Kiet, žák berlínské základní školy Carl-Humann-Grundschule. „Nestálo to ani moc peněz. Dříve jezdil do školy na kole jen jeden kluk, teď se kola do stojanů ani nevejdou a budeme muset přidělat další,“ dodala učitelka Kathrin Hillersová.
Podle Davida Woodingse, učitele z Dringhouses Primary School v Yorku, anglická vláda investuje ročně miliony liber do projektů, které podporují dopravu dětí do škol a ze škol pěšky nebo na kole. „V roce 2003 jezdilo se svými rodiči do školy autem 50 % studentů. Nechtěli jsme přesvědčovat přímo rodiče, aby jízdy omezili. Zaměřili jsme se na děti, přesvědčili je a ty pak působily na své rodiče. Dnes jezdí autem už jen 10 – 11 % studentů. Hodně jich přijíždí na kolech, koloběžkách nebo chodí pěšky,“ vysvětlil David Woodings.
Základní školu Kravsko trápí například množství aut, které si krátí cestu přes město tam, kudy jezdí studenti na kolech. Podle Kristýny Peškové však došlo k jistému zlepšení díky obnovení povrchu vozovky a nových přechodům. U školy prý přibyl přístřešek na kola a v poslední době prý jezdí většina žáků do školy na kole. Základní škola Seifertova v Jihlavě zase přišla s originálním projektem Cyklobus. „Jde ve skutečnosti o špalír kol, který se tvoří za učitelem, který každé ráno vyjíždí z jedné obce až ke škole a po cestě se k němu žáci-cyklisté přidávají,“ vysvětlil žák Vojta Kozlíček. Občas se prý také u křižovatky poblíž školy objevuje v ranních hodinách mezi půl osmou a osmou hodinou policista, který dohlíží na provoz a bezpečnost studentů.
„Konferenci otevřel a zdá se, že i projekty prostudoval, 1. náměstek primátora Prahy Rudolf Blažek, který akci zaštiťuje. Projekty na DVD dáme k dispozici i některým dalším členům magistrátu,“ uvedla Johnová.
reklama