Cyklisté projeli Prahou za lepší podmínky pro sebe i chodce
Podle Michala Křivohlávka z Auto*Matu se přesný počet cyklistů neví. "Odhady jsou kolem tří tisíc lidí. Přesně to ale nevíme a chceme to spočítat podle záznamu z kamery," říká Křivohlávek. Miroslav Prokeš, člen magistrátní komise pro cyklistickou dopravu se na začátku cyklojízdy, na odjezdu ze Staroměstského náměstí, dopočítal 1503 cyklistů a 5 psů. "Když jsme poprvé v roce 1991 na kolech blokovali magistrálu, tak nás bylo 65. Tenkrát to bylo opravdu ostrý," vzpomíná na počátky cyklojízd Prokeš. (oprava 25.9.2007: Miroslav Prokeš se nejmenuje Prošek, jak jsme původně chybně uváděli. Za chybu se čtenářům i Miroslavu Prokešovi omlouváme.)
Mezi jezdci na kolech byly i rodiny s dětmi a lidé z jiných měst. Na kopii historického kola jel mladý muž z Tanvaldu. "Měl jsem za to, že je to proti ježdění auty," řekl ČTK. Požadavky sdružení na masivnější výstavbu stezek a tras však také podpořil, ač prý po Praze jezdí na kole minimálně.
"Není to nátlaková akce. Nemáme nic proti automobilům," zdůrazňovali v projevech organizátoři. Chtějí však, aby se cyklistika stala v Praze plnohodnotným druhem dopravy. Stavba stezek a tras pro cyklisty přitom podle iniciativy téměř nepokračuje.
"Automobilová doprava zahltila již v roce 2000 všechny ulice pražského centra a dále narůstá. Magistrát tento trend podporuje miliardovými investicemi do tunelů a dálnic, zatímco vytváření infrastruktury pro cyklistickou dopravu se prakticky zastavilo," uvedl Michal Křivohlávek z Auto*matu.
Podpořil ho i ministr životního prostředí Martin Bursík (Strana zelených), podle něhož Praze chybí síť stezek, na nichž jsou cyklisté chráněni před automobily. V metropoli také neexistuje systém půjčoven kol, postěžoval si ministr.
Organizátoři vyzývali jezdce k ohleduplnosti, aby neomezovali automobily, a k tomu, aby měli na kolech povinnou výbavu, jako jsou osvětlení a odrazky. Řada cyklistů tak však kola vybavená neměla.
Pořadatelé jsou s organizací letošní cyklojízdy spokojeni. "Bylo vidět, že jsou cyklisti z jízdy nadšeni. I organizačně se jízda povedla zatím asi nejlépe," hodnotí za Auto*Mat Křivohlávek. Na hodnocení toho, jaké bude mít cyklojízda dopady na magistrát, je podle něho ještě brzy. Cyklojízda byla navíc jen jeden z impulzů. Do příště by Křivohlávek chtěl zlepšit komunikaci z řidiči. "Je potřeba dát spěchajícím řidičům vědět, že se cyklojízda koná a že je lepší danou lokalitu někudy objet," říká Křivohlávek.
Auto*mat žádá to, aby magistrát do roka zpracoval koncepci rozvoje cyklistické a pěší dopravy, aby jezdcům na kole umožnil obousměrný provoz v některých jednosměrných ulicích a budoval stezky při opravách všech současných a při výstavbě nových ulic. Ve prospěch cyklistů by se měly podle iniciativy upravit některé křižovatky a ve prospěch chodců intervaly semaforů na vybraných přechodech.
reklama
Online diskuse
To je super. - 24. 9. 2007 - Alešindividuální doprava není jeden velký průšvih, ale růst životní úrovně, to že se lidem vyplatí jezdit i po městě autem je úkázkové selhání hromadné dopravy jako moderního dopravního prostředku. Což není chyba těch , kteří volí auto , ale státu! Sohlasíte nebo si myslíte , že je normální mačkat se v metru , jako sardinka jen proto , že město nechce investovat do více spojů , tak aby si každý mohl sednout a aby čekací doby byly minimální a doprava o to rychlejší. Kdo by pak nejezdil rychlou pohodlnou městskou dopravou. A jak to vypadá dnes - přetížená městská doprava v metru se mačkáte jako sardina , občas Vás díky tomu okradou a chytnete kdejakou chřipku nebo angínu. Není divu , že se o takovémuto způsobu dopravy říká mezi pražáky socka!Meziměstská hromadná doprava na střední vzdálenosti je v dnešní době již pro dospělé lidi většinou časově neefektivní a její význam bude na úkor automobilové dopravy dále klesat což není nic nového jen kopírujeme vývoj na západ od nás. Za 5 let dojde ke stabilizaci vyvoje , za dalších 5 let stát dobuduje síť dálnic a obchvatů měst a stane se z nás normální vyspělá země jako je Německo nebo Rakousko. Myslím že kromě zelených hlav s tím nebude mít žádný normálně myslící člověk problém! Co se týče městské dopravy stačí okopírovat německý systém , který je mimochodem nejlepší v Evropě. |









