Cyklisté vzpomněli na zesnulého Jana Bouchala tichou cyklojízdou
Dan Mourek řekl, že podobným způsobem chtějí aktivisté z iniciativy Auto*Mat vybavit i jiné nebezpečné pražské křižovatky a komunikace. Aktivisté také chtějí sbírat a zveřejňovat příběhy cyklistů, kteří měli dopravní nehodu.
Cyklisté na místě nehody drželi minutu ticha za Jana Bouchala. Po zapálení svíček se většina vydala na panelovou diskusi do nedalekého divadla Alfréd ve dvoře.
Diskuse se účastnil ředitel Dopravní policie České republiky Zdeněk Bambas, radní z městské části Praha 7 zodpovědný za dopravu Ari Lieberman, vedoucí oddělení rozvoje a organizace dopravy pražského magistrátu Libor Šíma, dále Štěpán Boháč za občanské sdružení Oživení, Jaroslav Martínek z Centra dopravního výzkumu, Petr Štěpánek jako zastupitel na Praze 4 a Dan Mourek za iniciativu Auto*Mat.
Petr Štěpánek řekl, že i drobné věci mají smysl, i když jde jen o to zavolat na městskou policii, aby odtáhla automobil stojící na přechodu pro chodce. Při té příležitosti zmínil svou zkušenost s tím, že prý podle jednoho policisty auto na přechodu není překážka v dopravě a tudíž jej nemůže odtáhnout. Na to reagoval jak Zdeněk Bambas za policii, tak Ari Lieberman za Prahu 7: auto na přechodu pro chodce je překážkou v dopravě a policisté jej tedy smějí odtáhnout.
Zdeněk Bambas dále uvedl, že policie pokutuje ročně přes půl milinu řidičů. "Bohužel se ukazuje, že pro řidiče s autem za milion není pokuta trest," řekl Bambas. "Pražský magistrát se shlédl v megalomanských stavbách. Je vidět spíš tendence stavět tunely, než řešit dopravní problematiku. Je potřeba hledat kompromis, aby řidiči i chodci a cyklisté mohli bezpečně užívat dopravu. Praha tento kompromis nehledá," řekl na adresu magistrátu. Libor Šíma tuto kritiku komentoval jako trapnou a nemístnou.
Magistrátní úředník dále hájil magistrát v tom, že město na řešení dopravní situace pracuje. Zmínil například předělávání křižovatek na bezpečnější kruhové objezdy a kvalitní MHD. Ari Liberman si posteskl, že kdyby o nebezpečné křižovatce Dukelských hrdinů - Kapitána Jaroše věděl, že by se připojil ke snaze o nápravu. A vyzval lidi, aby za ním chodili s podněty.
Štěpán Boháč poukázal na bezohlednost všech účastníku dopravního provozu, tedy nejen řidičů, ale i cyklistů. Dále kritizoval současný trend v budování a opravách komunikací, kdy se nehledí na bezpečnost těch nejzranitelnějších účastníků provozu - chodců a cyklistů. Podle jeho slov je potřeba tlačit na odpovědné politiky, projektanty a stavitele, aby při budování nových staveb a oprav starých komunikací rovnou počítali s cyklisty. "V takovém případě by se na cyklistické stezky nemusely dávat žádné extra peníze z rozpočtu, už by byly zahrnuty do ceny komunikace," řekl Boháč.
Z pléna zaznělo, že by bylo dobré, aby řidič v autoškole měl povinnou jízdu i jako cyklista. Bylo zmíněno, že v Amsterodamu platí, že při srážce automobilu a cyklisty je na vině vždy řidič, což vede k tomu, že se tam cyklisté cítí bezpečně a řidiči dávají pozor.
Podle názorů účastníků včerejší diskuze Praha dává málo peněz na cyklistiku. Ze zhruba 30 milionů korun, které loni byly určeny na cyklostezky, se prý třetina peněz neprostavěla. Šíma uvedl, že je problematické vyřizování majetkoprávních vztahů s majiteli pozemků.
Na závěr panelové diskuse Jitka Vrtalová představila projekt www.vemeste.nakole.cz, který se chce zabývat pozitivními příklady měst "kde to jde". Portál přináší cyklistům informace a zprávy o dopravě a návody na to, jak například postupovat při jednání s úřady.
reklama