Deccan Herald: V Indii zkouší udržet slony na uzdě pálivým chilli
Slon indický v Mysore, Indie
|
|
Foto: Pratheepps/Wikipedia Commons |
Využívání červeného chilli jako zábrany před nájezdy loupeživých slonů se ukázalo úspěšné i v jiných oblastech Indie. Proto zdejší ministerstvo lesů radí pěstitelům, aby pálivé papričky použili jako obranu před slony. Zejména v oblastech Mysore, Chamarajanagar a Kodagu, kde hrozí největší nebezpečí ničení úrody.
Podle lidí, kteří již metodu vyzkoušeli, je až zázračně účinná. Jednak přijde jen na pár set rupií a je mnohem účinnější než drahé elektrické ploty nebo náročné hloubení příkopů. Navíc sice odhání slony, ale prý nijak neškodí prostředí.
Podle advokáta Sudhira, kterého deník Deccan Herald cituje, spočívá metoda v tom, že se mleté chilli smíchá s nějakým tukem a motorovým olejem a touto směsí se natřou lana, která obepínají pole. Ostrá, štiplavá vůně chilli odradí slony od toho, aby se vrhli na úrodu. Podle Sudhira se prý na zahánění tlustokožců výborně osvědčilo i pálení směsi mletého chilli a bharani (sušený kravský hnůj).
Místním úřadům se tento způsob zalíbil a tak chtějí zjistit, zda by šel aplikovat v co největším počtu vesnic, kde je ohrožená úroda nájezdy slonů. Místní obyvatelé aktivitu úřadů vítají. Stěžují si totiž, že slonů v posledních letech přibylo, poté co v oblasti přestala operovat paramilitantní skupina, která se krom jiného, živila také pytláctvím a prodejem klů. Její vůdce Veerappan, který byl zabit v roce 2004, byl obviněn z nelegálního prodeje slonoviny v hodnotě více něž 2,5 milionu amerických dolarů.
Také údaje ministerstva lesů státu Karnataka potvrzují nárůst počtu slonů. Populace se od osmdesátých let téměř zdvojnásobila, z původního počtu zhruba 2 600 na 5000 kusů při sčítání v roce 2007. Problém je ale v tom, že se zmenšilo území, které slonům musí stačit k životu. Každý z nich má podle ministerstva k dispozici plochu kolem 0,6 čtverečního kilometru, ale optimálně by potřeboval 1 čtvereční kilometr.
Podle článku "Red chillies to keep elephants at bay" zveřejněného v deníku The Deccan Herald 20. 01. 2009.
reklama