Ecoporio - první evropský e-shop s ekovýrobky
E-shop Ecorporio zaměřený na ekovýrobky.
|
|
Zdroj: www.ecoporio.eu |
Za internetovým obchodem stojí tým, který se již v minulosti zabýval environmentálním poradenstvím v oblasti cestovního ruchu a gastronomických služeb. Cílem je zejména podpora prodeje a propagace ekologicky šetrných výrobků. "Nabídka ekologických produktů je stále větší," říká Rainer Stifter, projektový manažer Ecoporio, „přesto se tyto nové produkty zřídka naleznou v maloobchodních prodejnách i velkoobchodníků. Prakticky dodnes neexistuje žádný sjednocený obchod pro tyto hodnotné produkty. A my tento nedostatek řešíme."
V nabídce Ecoporia je pouze zboží mající některou z oficiálních ekoznaček, nejčastěji evropskou květinu, německou ekoznačku Blue Angel, skandinávskou ekoznačku Nordic Swan nebo rakouskou ekoznačku Umweltzeichen. Výrobky s českou ekoznačkou Ekologicky šetrný výrobek v sortimentu nejsou.
„Zaměřujeme se především na sektor pohostinství, ale až na výjimky si námi nabízené zboží může objednat kdokoli,“ představuje server Christian Kukla. Takový odběratel ale musí počítat s vyššími cenami. „Posílání malého množství zboží po Evropě nemá z hlediska ochrany životního prostředí smysl,“ vysvětluje Kukla.
Právě vliv dopravy zboží na životní prostředí neberou provozovatelé obchodu na lehkou váhu. Christian Kukla Ekolistu.cz popsal fungování používaného softwaru, který podle IP adresy počítače pozná, odkud zákazník pochází a přednostně mu nabídne zboží pocházející z jeho země. „Například pokud sídlíte v Rakousku a chcete si objednat čistící prostředek, nabídne vám web čistící prostředek vyráběný v Rakousku, stejně to bude fungovat i v případě Německa. Další produkty je ale možné objednat v obou zemích. V podstatě záleží na produktu a na smlouvě, kterou máme s dodavateli a výrobci,“ uvedl Kukla a zároveň dodává, že 99 % všech nabízených výrobků je vyráběno v Evropě, takže vzdálenosti, na které je zboží přepravováno, jsou velmi krátké v porovnání s výrobky například z Asie.
Životnímu prostředí podle Kukly dále prospívá i fakt, že neexistuje centrální sklad a zákazníkovi posílá zboží přímo výrobce nebo dodavatel. Také cenová politika motivuje zákazníka k efektivnějším objednávkám většího množství zboží. Kukla upozorňuje, že společnost vede i transparentní účet s údaji o vyprodukovaných emisích CO2 a spolupracuje s poradenskou společností ClimatePartner.
„Produkty označené coby ekologické mají už z podstaty certifikace méně obalového materiálu než běžné produkty,“ připomíná dále Kukla. „Například čistící prostředky jsou vysoce koncentrované, aby se minimalizovala velikost a hmotnost výrobku. Jednoduše není nutné dopravovat vodu napříč Evropě ... takže výrobky s ekoznačením samy o sobě pomáhají snižovat emise CO2 v průběhu přepravy.“
Pavel Hrubý z CENIA, agentury ministerstva životního prostředí, která spravuje naši národní ekoznačku Ekologicky šetrný výrobek, tento web vítá. „Tuto aktivitu považuji za zajímavou a užitečnou,“ říká Hrubý. V českých podmínkách existuje podle Hrubého podobně zaměřený obchod www.biokvalita.cz, který kromě výrobků s certifikátem Ekologicky šetrný výrobek nabízí spotřebitelům i potraviny v kvalitě bio a Fair Trade. Redakce Ekolistu.cz zjistila, že certifikované ekologicky šetrné výrobky, biopotraviny a biokosmetiku nabízí řada internetových obchodů zaměřující se na zdravý životní styl. Certifikované výrobky ale musí spotřebitel hledat mezi ostatními výrobky. Specializovaný e-shop u nás není. V oblasti kancelářských potřeb někteří dodavatelé jako Office Depot, Mefisto 2000 nebo Kancelářské potřeby nabízejí možnost vyfiltrovat si „ekovýrobky“, mezi kterými lze dohledat i výrobky s některou národní či unijní ekoznačkou.
Více informací o projektu e-shopu s výrobky s ekoznačkou naleznete na adrese http://project.ecolabel-products.eu
reklama