EU: na pořadu dne je větší ochrana chodců
Návrh Komise je reakcí na výzvu Evropského parlamentu pro legislativní úpravu této oblasti. Erkki Liikanen, evropský komisař pro podnikání, vysvětluje: "Tento návrh zajistí, aby při návrhu designu vozidla byla na paměti bezpečnost chodců a dalších zranitelných uživatelů vozovky. Těší mně, že automobilový průmysl už se vyjádřil, že vyjde vstříc požadavkům v návrhu směrnice. Jsem přesvědčen, že nalezne vhodná technická řešení, aby naše požadavky splnil."
Požadavky stanovené v návrhu pro Radu ministrů a Evropský parlament významně sníží vážnost úrazů chodců z nehod při rychlosti do 40 km/h, typických pro městské prostředí. Předpokládá se, že až dvěma tisícům smrtelných úrazů (ročně) by mohlo zavedení direktivy předejít.
Bezpečnostní testy, které budou muset podstoupit nová vozidla s aplikovanými požadavky, budou rozděleny do dvou fází: první proběhnou v roce 2005 a druhé, s přísnějšími kritérii, v roce 2010. Vyhovění těmto kritériím bude pak znamenat menší množství úrazů nohou, které vedou k trvalé invaliditě a jsou způsobeny počátečním kontaktem s nejpřednější částí vozu, a také méně smrtelných úrazů hlavy, zapříčiněných úderem o kapotu.
Testy, kterým musí nová vozidla vyhovět, vypracoval Evropský výbor pro vyšší bezpečnost vozidel (EEVC), který Komise podporuje několik let. Vozidly se pro tento účel rozumí osobní automobily do hmotnosti 2,5 tuny nebo nákladní vozy odvozené z osobních aut do 2,5 tuny (dodávky).
První rozhovory s představiteli automobilového průmyslu na toto téma proběhly v roce 2001 a v polovině roku přijali výrobci první závazky. Poté komise váhala, zda postačí akceptovat závazky výrobců nebo je potřeba přijmout legislativní návrh, a konzultovala tuto věc s Evropským parlamentem a Radou ministrů. Rada závazky automobilového průmyslu s jistými podmínkami přijala, Evropský parlament však požádal o rámcovou směrnici, aby "byla poskytnuta právní jistota v této oblasti". Proto komise připravila zmíněný návrh.
reklama