Evropané budou sbírat a recyklovat baterie
Hlavním cílem návrhu je snaha zabránit tomu, aby baterie končily ve spalovnách či skládkách, protože se jedná o odpad nebezpečný pro životní prostředí. (K nejproblematičtějším látkám patří především rtuť, olovo a kadmium.) Recyklací by bylo možné znovu získat a dále využít celou řadu obsažených kovů, a tak šetřit s přírodními zdroji. Jen na evropský trh se ročně dostane cca 1 150 tisíc tun nejrůznějších baterií.
„Tento návrh, který obsahuje systém sběru a recyklace starých baterií, nás i životní prostředí ochrání před těmi riziky, která sebou přináší spalování nebo ukládání tohoto odpadu. Diskuze o podobné směrnici se vedou již několik let, ale teprve teď předkládáme konkrétní návrh. Ten požaduje ekologické chování od všech aktérů, kteří se podílejí na životním cyklu baterií. K ochraně životního prostředí musí přispět především spotřebitelé, kteří budou tyto baterie sbírat,“ říká Margot Wallströmová, komisařka pro životní prostředí.
Spalování látek obsažených v bateriích se podílí také na škodlivých emisích do ovzduší či popílku a skládkováním se nebezpečné látky zase dostávají do prosakující vody. Dosavadní legislativa ale nedokázala tato rizika eliminovat, ani vytvořit jednotný rámec pro sběr a recyklaci tohoto odpadu. Předkládaný návrh Komise předpokládá, že by každý stát ročně zabezpečil sběr zhruba 160 g baterií na osobu, což je 4-5 baterií, a v případě některých kadmiových baterií až 80 % z celkového množství, které se dostane na trh. Stanoveny jsou také požadavky na recyklaci materiálů, kde u autobaterií je požadována 100% recyklace a u přenosných spotřebitelských baterií 80%. Za úhradu nákladů by měl podle návrhu být vždy zodpovědný výrobce.
reklama