Evropský den bez aut někteří politici podpořili, zájem občanů byl malý
Na kole včera do práce vyrazil i ministr zahraničí Cyril Svoboda. Pro cestu do Černínského paláce však nejspíš příště bude volit jiné dopravní prostředky, v metropoli totiž podle něj chybějí cyklostezky. "Myslím, že jezdit po Praze na kole je hrdinský výkon. To, co předvádějí řidiči, je permanentní ohrožení. S jedním autem jsem se dnes minul jen o několik centimetrů," dodal.
Zlepšení podmínek pro cyklisty, zvýšení počtu cyklostezek a také kvalitní hromadná doprava jsou podle ministra Libora Ambrozka nejdůležitějšími body v boji proti automobilismu. "Města musí být pro lidi, ne jen pro auta. To si musí uvědomit odpovědní lidé. A že cyklistická doprava je jako každá jiná," řekl Ambrozek a dodal, že není známka chudoby, když jde člověk do práce pěšky nebo jede tramvají.
K Evropskému dni bez aut se připojilo 25 českých měst, evropských bylo přes jedenáctset ze čtyřiceti zemí. Zájem občanů o akci však nebyl v hlavním městě vůbec znát. Podle tiskové mluvčí Dopravních podniků Praha Michaely Kuchařové byla kapacita veřejné dopravy stejná jako v jiné dny.
Dnešní Hospodářské noviny upozorňují na nerovný souboj, který odsoudil Evropský den bez aut. Zatímco Ministerstvo životního prostředí podpořilo akci částkou 250 tisíc Kč, automobilový průmysl investoval tento rok do reklamy témeř jednu a půl miliardy.
Pro občany Prahy byl připraven na včerejší odpoledne přichystán program, o který se postarala občanská iniciativa Auto*Mat a pražský magistrát. Lidé si mohli vyzkoušet, jaké to je pohybovat se po městě na invalidním vozíku, děti se mohli od městských policistů dozvědět o bezpečnosti dopravy. Zajímavostí byla výstava stojanů na kola s vestavěným bezpečnostním zámkem. Lidé se mohli také zapojit do výtvarných činností a prohlédnout si propagační materiály neziskových organizací. Ve večerních hodinách sehráli ochotníci divadlo o tom, jak Vojta k šikovnosti přišel. Zájem lidí však o program velký nebyl.
Pořadatelé z Auto*Matu byly malou účastí občanů zklamaní. Podle slov Jana Bouchala z Auto*Matu hodně lidí odradilo špatné počasí. "Velký díl neúspěchu je také dán tím, že akci chyběla propagace, na kterou my prostě nemáme prostředky," říká Bouchal. Podle jeho mínění zklamal hodně magistrát, který těchto účasti na těchto akcích rozhodl dva týdny před jejich začátkem, takže již nebyl čas připravit kvalitní propagaci.
S tím, že Pražané Evropský den bez aut příliš vážně nevzali, souhlasí i Hana Vítková, ředitelka Odboru vnějších vztahů pražského magistrátu. Odmítá však, že by se magistrát málo staral o propagaci. "Vydali jsme řadu tiskových zpráv, vyzvali jsme naše zaměstnance, aby jeli do práce jiným dopravním prostředkem než autem. Sám primátor přijel do práce na kole," říká Hana Vítková. Podle ní se o širší medializaci a publicitu má postarat především organizátor akce. "Evropský týden mobility (ETM) je nepovinná akce. Praha se připojila dobrovolně, veškerou energii a prostředky jsme do akce vložili, protože považujeme toto téma za důležité. Financovat to má ale organizátor."
"Evropský týden mobility je skutečně dobrovolná akce, ale pokud se k ní města připojí, pak se morálně zavazují, že se o průběh akce postarají. Jak to udělají, to už zálěží jen na nich," říká Eva Veverková z ministerstva životního prostředí, která je českým koordinátorem Evropského týdne mobility. Praha se k ETM oficiálně nepřipojila, to by totiž znamenalo podepsat tzv. Chartu ETM, podle které by město muselo zavést alespoň jedno trvalé rešení dopravní situace. Praha akci pouze formálně podpořila řadou aktivit a akcí.
Vznik Evropského dne bez aut iniciovala Evropská komise v roce 2000 a týden od 16. září do 22. září ustanovila jako Evropský týden mobility. Vedle ochrany kvality ovzduší se akce zaměřuje také na obranu práv dětí i dospělých a na bezpečný pohyb po ulicích.
reklama