Fair Trade není jen cukr a traktor
Výroba cukru z cukrové třtiny v podmínkách Fair Trade na Filipínách.
|
|
Foto: Excellent Plzeň |
„Náš tým kontroloval uplatňování Fair Trade pravidel ve zdejší zastřešující organizaci a ve dvou náhodně vybraných družstvech. Zaměřovali jsme se na dodržování a praktikování jednotlivých standardů mezinárodní organizace FLO, která stanovuje podmínky certifikace pro výrobky označené ochrannou známkou Fair Trade,“ vysvětlila Lenka Černá, která se loňský rok účastnila podobné kontroly Fair Trade pravidel mezi pěstiteli kávy v Ugandě.
Z průzkumu Excellent Plzeň vyplynulo například, že rodina Fair Trade pěstitelů v družstvu Miarba má z pěstování cukrové třtiny příjem asi 93 euro měsíčně, zatímco rodina námezdního dělníka asi jen 56 euro měsíčně. „Běžné měsíční náklady pro šestičlennou venkovskou rodinu jsou kolem 120 euro měsíčně, proto je důležité, aby farmáři získali ještě jiný druh příjmů,“ uvedla účastnice týmu Kateřina Chejlavová. Jde hlavně o výdaje za jídlo, dopravu, základní hygienické a zdravotní zabezpečení, elektřinu, oblečení a také náklady na školní docházku jako jsou školní pomůcky, doprava či ubytování a jídlo.
Podle informací Excellent Plzeň uváděli farmáři zapojení do systému Fair Trade výhody, jakými je jistota poctivé ceny a předvídatelnost příjmů, která jim umožňuje plánovat do budoucna. Díky lepším příjmům prý mohou rodiny posílat děti do škol a zajistit jim vyšší vzdělání. Zdejší výrobci oceňují i sociální prémie, které společně investují. K minimální stanovené výkupní ceně Fair Trade výrobků se připočítává příplatek obvykle označovaný jako sociální prémie. Ta se nevyplácí jednotlivým zemědělcům, ale dává se do společného fondu družstva. Z něj se pak na základě společného rozhodnutí členů družstva financují různé projekty. „Stali jsme se svědky akce, kdy si družstvo koupilo z prémie vlastní traktor a nákladní vůz. Nejen, že si usnadnili práci, neboť jinak na poli pracují s buvoly, ale traktor navíc pronajímají,“ dodala Černá. Jinde zase investovali do drůbeží farmy nebo výstavby domku pro návštěvníky.
Kromě kontroly podmínek výroby se snaží Excellent Plzeň jakožto součást Asociace Fair Trade dostat výrobky mezi spotřebitele. Existují veskrze tři cesty – přes e-shop, prodejem v drobných prodejnách a prostřednictvím firemního stravování. Od dubna se na distribuci „férových“ produktů bude podílet i společnost Sodexo. „Začali jsme se 6 položkami Bio a Fair Trade čokolád a tyčinek. Klienti již během krátké doby projevili zájem o rozšíření sortimentu o sušené ovoce a sušenky,“ zmínila Darina Rössl, ředitelka marketingu Sodexo. Od roku 2007 spolupracuje s Fair Trade i firma Office Depot, která nabízí občerstvení v rámci svých služeb pro kanceláře.
Zvýšit zájem o produkty, umožňující rovné podmínky jejich výrobcům, by měl také projekt Fair kancelář. „Rozjíždíme kampaň pro administrativní pracovníky a personál, zajišťující chod kanceláří. Jde o společenskou odpovědnost jednotlivých firem. V zemích západní Evropy je servírování výrobků s označením Fair Trade ve veřejných institucích, organizacích a firmách už naprosto běžnou věcí. V Česku to jsou stále zatím spíš průkopníci, proto bychom tento trend chtěli podpořit,“ říká Lenka Černá. Jedněmi ze společností, které pravidelně servírují Fair Trade občerstvení v kancelářích, jsou česká pobočka společnosti Microsoft a Telefónica O2. Fair Trade kávu servíruje bufet v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.
V rámci prodeje nabízí u nás nejširší nabídku výrobků Fair Trade řetězec dm drogerie, který je zařadil do svého sortimentu před třemi lety. „O výrobky Fair Trade v dm zájem a jejich obrat každoročně roste,“ komentovala Kamila Gvuzdová, manažerka reklamy dm drogerie markt. Fair Trade mohou už téměř rok volit také zákazníci všech 13 hypermarketů Globus. V nabídce má Globus 6 produktů z oblasti nápojů a 2 cukrovinky. I velkoobchodní řetězec Makro Cash and Carry pokračuje v podpoře Fair Trade a to především formou zařazení Fair Trade produktů do speciálních katalogů kávy nebo čokolád.
reklama