Geuss: Značkou Ekologicky šetrný výrobek se můžeme v zahraničí chlubit
Ekologicky šetrný výrobek má za sebou deset let. Co se za tu dobu podařilo a jaké jsou úspěchy?
Nepochybným úspěchem je, že k dnešnímu dni má na 300 výrobků certifikát Ekologicky šetrný výrobek. Úroveň našeho certifikačního programu je plně srovnatelná s úrovní nejen v rámci Evropské unie. Dokonce je to jedna z věcí, kterými se v zahraničí můžeme chlubit.
Máme srovnání i s dalšími světovými programy ekoznačení, jsme členy Global Ecolabelling Network.
Erik Geuss, ředitel Českého ekologického ústavu, spolu s ministrem životního prostředí Liborem Ambrozkem při předávání certifikátů Ekologicky šetrný výrobek, které proběhlo při včerejším zahájení výstavy 10. let ekologicky šetrného výrobku v pražském Národním technickém muzeu. | |
Foto: Martin Mach/EkoList
|
Máte teď, po deseti letech, nějaký zásadní úkol, který je potřeba udělat?
Jednoznačným úkolem je spojovat dohromady jednotlivé druhy certifikátů z různých oborů a odvětví, například s certifikátem jakosti, aby do podmínek udělení takového certifikátu byla zahrnuta i ochrana životního prostředí. Dalším velkým úkolem je více zapojit veřejnost, protože na trhu rozhoduje spotřebitel. Pokud se nám nepodaří přesvědčit spotřebitele, aby kupovali ekologicky šetrné výrobky, tak to můžeme zabalit. V souvislosti s EŠV výrobky se často uvádí, že jsou dražší, ale ono tomu tak nemusí být - a také tomu tak ve všech případech není. Základní podmínkou na trhu je poptávka po výrobku, která výrobci umožní snížit cenu výrobku.
Máte informace o tom, jaké je mezi spotřebiteli povědomí o certifikátu Ekologicky šetrný výrobek?
Dělaly se nějaké dílčí průzkumy a asi by si to zasloužilo i průzkum, prováděný profesionální firmou. Pro nás je zásadním omezením náš rozpočet, a takový kvalitní průzkum je nad naše možnosti. Prostředky raději dáme právě do toho, aby se informace o značce a výrobcích k lidem dostala. Do toho, aby lidé tyto výrobky žádali, bychom měli dát poslední korunu, kterou máme.
Jaký je zájem o certifikát Ekologicky šetrný výrobek ze strany výrobců a dodavatelů?
Zájem o udělení certifikátu nepolevuje, stále přicházejí noví výrobci a dodavatelé, kteří chtějí certifikát pro své výrobky a kteří vzorně odevzdávají dokumentaci potřebnou pro udělení certifikátu.
Se vstupem do EU se k nám více dostává i evropská ekoznačka, tzv. květina. Jaké je soužití těchto dvou ekoznaček?
Soužití těchto dvou značek je až idylicky dobré. Dá se vlastně říci, že náš Ekologicky šetrný výrobek evropskou "květinu" v některých ohledech předběhl. Česká republika je vůbec za svůj program ekoznačení v zahraničí velmi oceňována a náš Ekologicky šetrný výrobek je dáván často za vzor. Trochu pozadu zůstáváme v oblasti marketingu této ekoznačky, nemáme zatím takové zkušenosti s reklamou a s informováním spotřebitelské veřejnosti. V tomto směru jsou v Evropě lepší.
Rozdíl mezi EŠV a kytičkou není nijak zásadní, liší se jen v případě některých výrobkových kategorií v několika kritériích. Evropská květina má například nejvíce výrobků v kategorii pro textilní výrobky, u nás zatím výrobci textilu neprojevili zájem o ekologický certifikát, přestože máme kritéria shodná s EU.
Jaký konkrétní ekologicky šetrný výrobek používáte vy osobně?
Celou řadu. Nedokážu si například představit život bez balakrylu. Dále skoro celý papírový sortiment - od kancelářského papíru, přes šanony po toaletní papír, mycí prostředky Lena a WC real. V mé kanceláři najdete celou řadu ekologicky šetrných výrobků - ono je to i úlohou mého úřadu preferovat tyto výrobky.
Děkuji za rozhovor.
Informace o Ekologicky šetrných výrobcích naleznete na stránkách www.ekoznacka.cz
|
|
reklama