https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/green-marketing-biopotraviny-jsou-nejrychleji-rostouci-trh
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Green marketing: Biopotraviny jsou nejrychleji rostoucí trh

21.3.2007 14:37 | PRAHA (EkoList)
„V celosvětovém měřítku dosáhl v roce 2006 obchod s biopotravinami 31 miliard eur," řekl na konferenci věnované biopotravinám v maloobchodě Tom Václavík z agentury Green marketing. Podle Václavíka jsou v současnosti biopotraviny nejrychleji rostoucím trhem. Biopotraviny přestaly být doménou specializovaných bioobchodů, nejvíce se jich prodává přes řetězce supermarketů a diskontů.
 

Tom Václavík
Tom Václavík, Green marketing.
Foto: Martin Mach/EkoList

"Celosvětově je meziroční nárůst trhu s biopotravinami 18 %, nárůst od roku 2002 je 79 %. Evropský trh s biopotravinami dosahuje 13 miliard eur s meziročním nárůstem 15 %. Největším evropským trhem je Německo, kde se loni prodaly biopotraviny za 4,5 miliardy eur,“ říká Václavík.

„V roce 2006 dosáhl český biotrh 760 milionů korun, meziroční nárůst je 58,5 %. Očekávaný růst pro příštích pět let představuje 30 až 40 %. Odhadujeme, že v roce 2010 dosáhne obchod s biopotravinami 2,5 miliard,“ předpovídá Tom Václavík.

Přestože trh s biopotravinami vykazuje velký meziroční nárůst i v České republice, stále se potýká se slabými místy. „Nedostatkové je například maso a mléko, ekozemědělci mají potíže s nedostatkovou krmnou směsí pro dobytek,“ říká Tom Václavík. Předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev Zdeněk Juračka vyjmenovává i na další slabé stránky: „V Česku se zatím dostatečně nerozšířil životní styl, který by preferoval biopotraviny, nákup biopotravin je tak nahodilý. Nabídka zaostává za poptávkou. Cena biopotravin je stále vysoká, některé komodity v biokvalitě jsou až o 600 % dražší než konvenční. V neposlední řadě chybí systematická podpora ze strany státu.“

Tom Václavík upozornil na nové trendy v evropském prodeji biopotravin. „Biopotraviny už nejsou doménou malých specializovaných obchůdků, hlavní prodejní kanál jsou supermarkety. Biopotraviny před dvěma lety začaly prodávat i diskontní prodejny, dnes nabízejí desítky položek. Dokonce jsou už i biosupermarkety, které nabízejí 5 až deset tisíc položek z biozemědělství,“ říká Tom Václavík. Nejvíce takových prodejen je podle Václavíka v Německu. „Je zde 15 řetězců, jen v samotném Berlíně je pět biosupermarketů. V červnu by měl být v Londýně otevřen dokonce biohypermarket.“

Fakt, že si biopotravin všimly velké obchodní řetězce, neznamená, že by malé obchody krachovaly. „Prosperovat mohou i nadále, pokud si najdou svou niku. Maloobchodníci se specializují například na biořeznictví, biopekařství, fastfoody nebo na přírodní kosmetiku a oblečení,“ tvrdí Tom Václavík.

Maso je v biokvalitě stále nedostatkové
Maso je v biokvalitě stále nedostatkové.
Ilustrační foto: Martin Mach/EkoList

Prodejní způsoby biopotravin jsou stále velmi rozmanité. Podle Toma Václavíka můžete nakoupit bioprodukty přímo u sedláka, tzv. nákup ze dvora, biopotraviny jsou často k dostání na trzích a v tržnicích, najdete je i v prodejnách zdravé výživy, v bioprodejnách, v supermarketech. Existují i hotely a restaurace, které vaří z produktů ekologického zemědělství.

Rychle rostoucí trh s biopotravinami nutí výrobce a prodejce k aktivitě. Malí farmáři, aby ustáli konkurenci velkých prodejců, si otvírají vlastní prodejny. Rozvíjí se přímý prodej farmář – spotřebitel prostřednictvím nákupu ze dvora, na trhu nebo i přes internet. „Zajímavostí jsou tzv. biobedýnky – zákazník si přes internet objedná nákup a za pár dní mu dovezou bedýnku s celým nákupem,“ popisuje metody Václavík. Supermarkety prodávají pod privátními bioznačkami nejen biopotraviny, ale také kosmetiku. „Lze pozorovat zelenání obchodních řetězců. Rakouská Billa přestala inzerovat: „my jsme nejlevnější“, ale prohlašuje, že prodává kvalitu a sází na biopotraviny,“ říká Tom Václavík.

O tom, že o biopotraviny je zájem i v Česku, svědčila účast na konferenci, kterou agentura Green marketing zorganizovala u příležitosti veletrhu Biostyl, který se konal 16.-18. března na pražském Výstavišti. Konference měla českým prodejcům biopotravin zprostředkovat zahraniční zkušenosti s trhem biopotravin a přinést informace o současných trendech. V sále pro osmdesát lidí se na všechny zájemce nedostaly židle a někteří museli stát. „Takový zájem jsem opravdu nečekal. Musel jsem řadu zájemců odmítnout. Příště objednám Sazka Arenu,“ žertoval Tom Václavík.


reklama

 
Martin Mach

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist