Green marketing: Biopotraviny jsou nejrychleji rostoucí trh
Tom Václavík, Green marketing. | ||
Foto: Martin Mach/EkoList |
"Celosvětově je meziroční nárůst trhu s biopotravinami 18 %, nárůst od roku 2002 je 79 %. Evropský trh s biopotravinami dosahuje 13 miliard eur s meziročním nárůstem 15 %. Největším evropským trhem je Německo, kde se loni prodaly biopotraviny za 4,5 miliardy eur,“ říká Václavík.
„V roce 2006 dosáhl český biotrh 760 milionů korun, meziroční nárůst je 58,5 %. Očekávaný růst pro příštích pět let představuje 30 až 40 %. Odhadujeme, že v roce 2010 dosáhne obchod s biopotravinami 2,5 miliard,“ předpovídá Tom Václavík.
Přestože trh s biopotravinami vykazuje velký meziroční nárůst i v České republice, stále se potýká se slabými místy. „Nedostatkové je například maso a mléko, ekozemědělci mají potíže s nedostatkovou krmnou směsí pro dobytek,“ říká Tom Václavík. Předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev Zdeněk Juračka vyjmenovává i na další slabé stránky: „V Česku se zatím dostatečně nerozšířil životní styl, který by preferoval biopotraviny, nákup biopotravin je tak nahodilý. Nabídka zaostává za poptávkou. Cena biopotravin je stále vysoká, některé komodity v biokvalitě jsou až o 600 % dražší než konvenční. V neposlední řadě chybí systematická podpora ze strany státu.“
Tom Václavík upozornil na nové trendy v evropském prodeji biopotravin. „Biopotraviny už nejsou doménou malých specializovaných obchůdků, hlavní prodejní kanál jsou supermarkety. Biopotraviny před dvěma lety začaly prodávat i diskontní prodejny, dnes nabízejí desítky položek. Dokonce jsou už i biosupermarkety, které nabízejí 5 až deset tisíc položek z biozemědělství,“ říká Tom Václavík. Nejvíce takových prodejen je podle Václavíka v Německu. „Je zde 15 řetězců, jen v samotném Berlíně je pět biosupermarketů. V červnu by měl být v Londýně otevřen dokonce biohypermarket.“
Fakt, že si biopotravin všimly velké obchodní řetězce, neznamená, že by malé obchody krachovaly. „Prosperovat mohou i nadále, pokud si najdou svou niku. Maloobchodníci se specializují například na biořeznictví, biopekařství, fastfoody nebo na přírodní kosmetiku a oblečení,“ tvrdí Tom Václavík.
Maso je v biokvalitě stále nedostatkové. | |
Ilustrační foto: Martin Mach/EkoList |
Prodejní způsoby biopotravin jsou stále velmi rozmanité. Podle Toma Václavíka můžete nakoupit bioprodukty přímo u sedláka, tzv. nákup ze dvora, biopotraviny jsou často k dostání na trzích a v tržnicích, najdete je i v prodejnách zdravé výživy, v bioprodejnách, v supermarketech. Existují i hotely a restaurace, které vaří z produktů ekologického zemědělství.
Rychle rostoucí trh s biopotravinami nutí výrobce a prodejce k aktivitě. Malí farmáři, aby ustáli konkurenci velkých prodejců, si otvírají vlastní prodejny. Rozvíjí se přímý prodej farmář – spotřebitel prostřednictvím nákupu ze dvora, na trhu nebo i přes internet. „Zajímavostí jsou tzv. biobedýnky – zákazník si přes internet objedná nákup a za pár dní mu dovezou bedýnku s celým nákupem,“ popisuje metody Václavík. Supermarkety prodávají pod privátními bioznačkami nejen biopotraviny, ale také kosmetiku. „Lze pozorovat zelenání obchodních řetězců. Rakouská Billa přestala inzerovat: „my jsme nejlevnější“, ale prohlašuje, že prodává kvalitu a sází na biopotraviny,“ říká Tom Václavík.
O tom, že o biopotraviny je zájem i v Česku, svědčila účast na konferenci, kterou agentura Green marketing zorganizovala u příležitosti veletrhu Biostyl, který se konal 16.-18. března na pražském Výstavišti. Konference měla českým prodejcům biopotravin zprostředkovat zahraniční zkušenosti s trhem biopotravin a přinést informace o současných trendech. V sále pro osmdesát lidí se na všechny zájemce nedostaly židle a někteří museli stát. „Takový zájem jsem opravdu nečekal. Musel jsem řadu zájemců odmítnout. Příště objednám Sazka Arenu,“ žertoval Tom Václavík.
reklama