Guardian: Indičtí zemědělci používají místo pesticidů limonády
V posledních měsících se podle některých zpráv k tomuto novému postřiku obrátilo mnoho set zemědělců ve státech Andhra Pradesh a Chattisgarh. I když se lidé shodnou na tom, že Cola může mít ničivý dopad na hmyz a rozhodně je levnější než cokoli, co vyrobí společnosti Messrs Monsanto, Shell a Dow, tisíce dalších se obávají nebezpečných dopadů. Gotu Laximaiah, farmář z oblasti Ramakrishnapuram v Andra Pradesh, vypráví, jak byl potěšen účinky kokakolového postřiku, který aplikoval letos na několik hektarů svého pole s bavlnou. „Viděl jsem, jak škůdci začali umírat okamžitě potom, co jsme na pole rozprášili limonádu,“ řekl novinám Deccan Herald.
Ostatní zemědělci v Andra Pradesh obviňují společnost Coca-Cola z vyčerpání podzemních vod, kterou používají pro svoji plnící továrnu. Navíc vládní výbor objevil, že limonády vyráběné v indickými společnostmi i firmou Pepsi obsahují nepřijatelné množství zbytkových pesticidů. Ale zemědělci jako je pan Laximaiah tvrdí, že jejich postřiky Coca-Colou jsou neocenitelné, jejich použití je prý zcela bezpečné, nemusí být nijak ředěny a především jsou levné.
Jeden litr vysoce koncentrovaného pesticidu jako jsou Avant, Tarcer nebo Nuvocron, stojí 10 000 rupií (120 liber), zatímco jeden a půl litru indické Coca-Coly vyjde na 30 rupií. Za postřik Coca-Colou na jeden hektar zaplatí farmáři 540 rupií. Zřejmě to ale nebude tajná ingredience v limonádě Coca-Cola, která odhání škodlivý hmyz. Zemědělci totiž s úspěchem používají i další značky, licenčně vyráběné v Indii jako je Pepsi nebo Thums Up.
Hlavní součástí všech černých limonád je voda a cukr, někteří výrobci přidávají kyselinu citronovou a fosforečnou, aby vytvořili ještě větší lákadlo pro lidské chuťové pohárky. Jeden z hlavních analytiků agronomie Devinder Sharma prohlásil: „Myslím si, že se konečně pro Coca-Colu našlo správné využití. Zemědělci tradičně používají cukrový roztok, aby přilákali červené mravence, kteří pak ničí larvy škodlivého hmyzu. A tato limonáda může plnit stejnou funkci.“
O vlastnostech Coca-Coly se diskutuje již mnoho let. Podle některých zpráv se dá použít jako skvělý čistící prostředek na záchod, jiní s ní myjí okna a další s její pomocí odstraňují korozi. Tiskový mluvčí společnost Coca-Cola v Atlantě prohlásil: „Jsme si vědomi jednoho osamoceného případu, kdy zemědělci používají limonády jako součást jejich pěstitelských zvyků. Používání limonád není totéž co využívání pesticidů. Není zde žádný vědecký základ pro takové využití a na polích budou zcela neefektivní.“
Podle článku Johna Vidala The Guardian 02. 11. 2004.
reklama