Guardian: Zelené sklo čistí vodu
Ve Skotsku funguje 50 plováren, které filtrují používanou vodu tímto způsobem. Díky dotaci jednoho milionu liber od Evropské unie a Ministerstva životního prostředí, výživy a otázek venkova (Defra) vystavěli ve Skotsku továrnu, která přemění lahve od nápojů na písek, ze kterého byly původně vyrobeny.
Zpracování zeleného skla může nejen zastavit stále se zvyšující těžbu písku, ale i pomoci dostat se z krize odpadovému průmyslu. Ve Velké Británii se každoročně spotřebuje na 5,5 milionu tun skla, ale recykluje se jen něco kolem 750 000 tun. Polovina skleněných lahví je od dovážených vín a piva.
Zelené sklo se totiž k ničemu nevyužívá, takže je jeho cena pouhých 15 liber za tunu. Odpadové bílé sklo se naproti tomu znovu taví a používá se na výrobu lahví na whisky, zejména na vývoz, a proto je jeho cena dvojnásobná. Howard Dryden, vědec a výkonný ředitel Dryden Aqua, strávil šest let výzkumem toho co nazývá Aktivní prostředky filtrace (AFM). Dryden přiznává, že se zaměřil na recyklované sklo i kvůli tomu, aby změnil pohled lidí na málo využívané odpadové materiály.
Rozdrcené sklo vypadá jako zelený písek, má mnohem méně nečistot a při pokusech se ukázalo lepší než tradiční surovina. "Testy sice ukázaly, že AFM dokáže pracovat účinněji než sklo, jenže to se dá lépe vyčistit či vyměnit za nové a má ještě celou řadu předností, které z něj činí ideální materiál," říká Howard Dryden. Továrna má kapacitu 1000 tun filtračního materiálu denně, i když jde zatím pouze o zavádění produkce a plná výroba bude daleko vyšší. Podle ředitele Aqua Dryden bude poptávka po 250 000 tunách zeleného písku ročně. Do budoucna by mělo vzniknout pět až šest podobných provozů především ve velkých městech, kde se lahve nejvíce sbírají.
Průmyslový komplex bude dokončen tento měsíc a předpokládá se, že k plnému provozu bude připraven počátkem příštího roku. Ještě než bude "zelený písek" oficiálně představen veřejnosti, musí vládní inspekce pitné vody provést řadu testů a vydat osvědčení dovolující využívání této technologie soukromým firmám.
Podle článku Paula Browna The Guardian 14. 10. 2003.
reklama