Historickou zubačkou se v sobotu svezly dva tisíce lidí
Provoz na trati Tanvald - Harrachov s jedinečným ozubnicovým systémem byl zahájen v roce 1902. Mezi koleje byla položena dvoupásová ozubnice a lokomotivy měly uprostřed podvozku ozubnicový stroj, s jehož pomocí překonávaly stoupání 58 promile. Osobní vlaky tlačené ozubnicovou lokomotivou vystřídaly na této trati v roce 1964 dnešní motorové vagóny. Při nákladní dopravě byl ozubnicový systém využíván až do roku 1988. V roce 1990 vykázaly České dráhy na této historické trati šestimilionovou ztrátu a uvažovaly o její likvidaci. Protestní petici tehdy podepsalo 25 tisíc lidí.
Od roku 1992 je trať národní technickou památkou. V budoucnu by se měla stát součástí projektu Regiotram Nisa. Projekt počítá s částečným převedením tramvajové dopravy na železniční koleje a prodloužením meziměstské trasy z Liberce až do německé Žitavy a z Jablonce přes Tanvald a Harrachov do polské Jelení Hory. "O uplynulém víkendu využily všech spojů více než tři tisíce cestujících. Tento úsek trati si na sebe vydělá," dodal Berounský.
reklama