Independent: Británie nabízí zeleným řidičům dotace
Británie nabízí "zeleným" řidičům dotace. | |
Ilustrační foto: Hugo Charvát/EkoList |
David Jamieson, náměstek ministerstva dopravy, odhaduje, že značně vzroste poptávka po vozidlech, která splňují oba požadavky, tedy nejnižší emise škodlivých látek a vysokou energetickou účinnost. V loňském roce se v Británii prodalo na 76 000 vozů splňujících tato kritéria, nicméně státní správa ještě nebyla schopná vydat informace o tom, v jakých cenových kategoriích se „ekologické“ vozy pohybovaly.
Státní dotace budou později v tomto roce provázet i povinné energetické štítky pro všechny nové automobily, stejné jaké dnes úspěšně fungují při prodeji ledniček, mrazáků a praček. Automobily s nejvyšší spotřebou pohonných látek budou označeny písmenem „F“ a tmavě červenou známkou, zatímco vozy s nejčistším provozem budou označeny sytě zelenou barvou a písmenem „A“.
Plán na zvýhodnění ekologických automobilů přichází potom, co premiér Tony Blair minulý měsíc přiznal, že jeho vláda nesplní, a dokonce zřejmě o velký počet, svůj dobrovolný cíl na snížení emisí skleníkových plynů o 20 % do roku 2012. Narůstající objem škodlivých látek z osobních automobilů i nákladních vozů je jednou z příčin neúspěchu. Oficiální vládní poradce, společnost Energy Saving Trust (EST) se obává, že Británie by mohla nesplnit i další úkol, a sice uskutečnění toho, že kolem roku 2012 bude každé desáté prodané auto maximálně energeticky účinné, což znamená, že jeho emise nebudou překračovat hodnotu 100 g oxidu uhličitého na jeden kilometry jízdy. Podle Richarda Tarbotona z EST pak nastane „skutečně podstatní změna“. V loňském roce z 2,5 milionu prodaných vozů pouze 590 kusů splňovalo takto přísná kritéria.
Ministři byli šokováni zjištěním, že v roce 2003 poprvé po několika letech vzrostly celkové emise z provozu osobních automobilů. Jen díky snaze prodejců automobilů a zájmu řidičů o dieselové motory s nízkou spotřebou nebyl nárůst škodlivých látek ještě vyšší. Vláda ve Velké Británii doufá, že nová politika přesvědčí řidiče, aby si kupovali menší automobily a výrobci se zaměří na čistší, ekologické modely vozů, jejichž majitelé budou moci čerpat státní podporu.
Podle článku Severina Carrella The Independent Online Edition 16. 01. 2005.
reklama