Independent: Británie prosazuje ekologické nálepky na automobily
Ministerstvo argumentuje tím, že stejně jakou jsou nakupující zvyklí na Evropskou energetickou známku, která se používá při označování bílé domácí techniky, měly by se označovat i osobní vozy. Většina zákazníků, na které se Ministerstvo obrací, jsou běžní občané a plátci daně z provozu motorového vozidla. Stupnice energetické náročnosti se značí velkými písmeny A až G a barevnou škálou, kde nejšetrnějším vozidlům přísluší barva zelená a psímeno A, přes barvu žlutou, oranžovou až po červenou, která označuje motory s nejvyšší produkcí emisí škodlivých látek. Testování nových nálepek probíhalo od loňského března u šesti prodejců značek Ford, Honda a Vauxhall.
Zákazník by měl dostat informaci jednak o tom, zda si nekupuje "hltače pohonných látek" a také o tom, zda si vybírá auto, které není přespříliš nešetrné k životnímu prostředí. Automobily s nejnižší produkcí oxidu uhličitého jako je například Honda s hybridním motorem, který pohání jak benzín, tak elektrická energie, Insight nebo Citroen C-3 s dieselovým motorem, byly označeny jako kategorie A a B. Nejhůře se vedlo terénním automobilům s pohonem všech čtyř kol - Vauxhall Frontera, Land Rover Freelander a Jaguar X Type salloon -, které získaly nálepky v červené barvě a označení G. Zkušební zavedení tohoto typu označení ukázalo, že většina dnes prodávaných automobilů se pohybuje v kategoriích E až G. Ochránci životního prostředí věří, že systém energetických nálepek, prosazovaný Ministerstvem dopravy, Ministerstvem financí a vládou podporovaného Energy Saving Trust, pomůže změnit pohled automobilového průmyslu na výrobu ekologicky šetrných vozidel.
Společnost výrobců a prodejců motorů (SSMT), která se brání zavedení nálepek, argumentuje tím, že je možné srovnávat mezi sebou jenom automobily stejné kategorie. Cedrik de Meeus, odborník SSMT na zelená auta, říká: "Nemá žádný smysl srovnávat produkci emisí automobilů Smart a Porsche. Jsou to zcela jiné vozy a mají rozdílné parametry".
Podle článku Severina CarrellaThe Independent 27. 07. 2003.
reklama