Independent: Britská vláda chce snížit dopad počítačů na životní prostředí
Úřady tak chtějí řešit některé z environmentálních dopadů rychého rozšíření informačních technologií. Každý rok se v Británii prodá až osm milionů nových počítačů, k tomu jen za posledních 18 měsíců přibylo 1,8 milionů wi-fi terminálů. Kampaň chce zmenšit "počítačovou uhlíkovou stopu" a také podpořit šíření "zelených" technologií, napsal Independent.
Podle nových výzkumů generují počítače každoročně asi 35 milionů tun oxidu uhličitého, což odpovídá jednomu milionu typických letů do Británie a z Británie. K výrobě počítače je potřeba okolo 1,8 tuny chemikálií, fosilních paliv a vody, uvádí Independent. Provoz počítače generuje 0,1 tuny oxidu uhličitého za rok. Jeho průměrná životnost jsou tři roky a poté většinou končí na skládce. Půda, do které jsou počítače zasypány, pak může být kontaminována kadmiem a rtutí. Mnoho přístrojů je zase posíláno na skládky v Číně a Africe. Například do nigerijského Lagosu je každý měsíc přivezeno 100 000 starých počítačů z Evropy.
Kampaň, která má přimět výrobce počítačů ke zmenšení uhlíkové stopy, spouštějí v současné době i ekologické organizace. Ty požadují, aby výrobci usnadňovali lidem vylepšování počítače místo toho, aby jej museli každých pár let vyměnit. Chtějí také, aby počítače spotřebovávaly méně energie.
Agentura pro ochranu zdraví reaguje na množící se obavy z vlivu wi-fi, zvláště ve školách. Ředitel agentury Sir William Stewart vyzval ke "včasnému" prověření možných efektů na zdraví. Podle některých vědců může tato technologie způsobovat různé potíže - od bolení hlavy a poruchy soustředění až po srdeční nemoci a rakovinu, napsal Independent. Agentura pro ochranu zdraví je však ohledně této technologie dlouhodobě mnohem optimističtější než její ředitel. Zpočátku se dokonce snažila jeho obavy zakrývat. Nyní však byla veřejností donucena alespoň k tomu, aby provedla měření ve třídách. Nemá však žádné plány, jak monitorovat případný vliv na zdraví dětí.
Podle článku Marie Woolfové a Geoffreyho Leana v deníku Independent ze dne 10. 6. 2007
reklama