Independet: Cukrovinky podporují ničení deštných pralesů
Palma olejová, Kongo.
Licence: Volné dílo (public domain)
|
|
Foto: Wikimedia Commons |
Palmový olej, jehož produkce stojí za rozsáhlým kácením v jihovýchodní Asii, je přítomen nebo se dá očekávat ve 43 ze 100 nejprodávanějších značek. Vedle potravin, jako jsou čokoládové tyčinky nebo pečivo, obsahují palmový olej také mýdla, kondicionéry nebo prací prášek. Výzkum se zaměřil na výrobky dostupné na britském trhu a snažil se odhalit, jaká je poptávka po nejlevnějším světovém potravinovém oleji. Podle výzkumu se na etiketách málo objevuje označení palmový olej, mnohem častěji se označuje jako rostlinný olej.
Podle Programu OSN pro životní prostředí (UNEP) stojí právě poptávka po palmovém oleji za většinou kácení lesů na ostrovech Borneo a Sumatra. Stovky tisíc akrů lesa byly vymýceny, aby uvolnily prostor pro plantáže. Z těchto míst zmizelo 90 % volně žijících druhů živočichů, včetně orangutanů. Počet orangutanů se za sto let snížil o 90 %, nejrychleji v posledních dekádách. Navíc kácení jen v samotné Indonésii, které připadá Sumatra a zhruba polovina ostrova Borneo, přispívá 4 % k celosvětovým emisím oxidu uhličitého.
Podle deníku Independent jsou jen 4 % produkce palmového oleje certifikované jako udržitelně pěstované, zatímco naprostá většina této suroviny zřejmě pochází ze zlatokopecké produkce posledních let. Všechny firmy oslovené redakcí Independentu prohlásily, že prý jednají se svými dodavateli o dodávkách oleje, který bude splňovat ekologická kritéria. Nicméně většina z nich nebyla schopná dodat informace o probíhajícím jednání. To se týkalo například firem Cadbury, Kellogg's, Nestlé, Mars a Heinz.
Firma Nestlé prohlásila, že má obavy o vážné poškozování deštných pralesů v jihovýchodní Asii a podporuje konec kácení. „Palmový olej není hlavní surovinou a používání oleje již v poslední době klesá,“ cituje prohlášení Nestlé Independent. Firma Mars se vyjádřila, že používá palmový olej ve svých čokoládách, ale spolupracuje jen s dodavateli, kteří nepoškozují životní prostředí a zavazují se vylepšovat i dále udržitelný způsob produkce. Organizace WWF vyzvala výrobce, aby také skutečně převedly svá prohlášení do činů a začaly nakupovat certifikovaný olej. Jeho cena je ale zhruba o 10 - 35 % vyšší. Výroba palmového oleje se v současnosti pohybuje kolem 38 milionů tun ročně a obrat celého průmyslu dosahuje více než 400 miliard korun. Kolem 85 % produkce pochází z Bornea a Sumatry, píše Independent.
Satelitní snímky ukazují rychlý úbytek pralesů na obou ostrovech, kde vedle orangutanů žijí i další ohrožené druhy, například levhart obláčkový. Poptávka po palmovém oleji roste o 6 - 10 % každý rok. Ačkoli by stávající plantáže byly schopné uspokojit i současnou poptávku, firmy i nadále ničí další plochy lesa. Vykácené dřevo totiž prodají jako materiál na výrobu nábytku, což jim pokryje finanční náklady ještě před tím, než začne plantáž produkovat první olej. Jestliže bude současné tempo pokračovat, bude do roku 2020 zničeno kolem 98 % pralesa v Indonésii, tvrdí odhady UNEP. Kolem 16 % světové produkce palmového oleje skončí v zemích EU.
Podle zkoumání redakce Independentu utratí Britové téměř 170 miliard korun ročně za výrobky, které obsahují palmový olej. Ten se nachází ve 33 značkách potravin z 62.
Podle článku Martina Hickmana zveřejněného v deníku Independet 1. 5. 2009.
reklama