Independet: Paříž a Londýn chtějí půjčovat elektromobily
Pouliční půjčovny kol fungují v řadě měst Evropy, například v Bruselu
|
|
Foto: Jan Stejskal/Ekolist |
Londýnští řidiči by v budoucnu měli mít možnost půjčit si auta poháněná elektrickými bateriemi, která budou majetkem města. Auta si bude možné vyzvednout v jakékoli části Londýna a vrátit je v blízkosti cíle cesty. Podle starosty by se tak Londýn měl stát „elektrickou metropolí Evropy.“ Londýnská radnice bedlivě sleduje přípravy obdobného systému zaváděného v Paříži, kde by měl začít fungovat příští rok pod názvem Autolib. Tam ho prosadil starosta francouzského hlavního města Bertrand Delanoë.
Autolib by měl nabídnout čtyři tisícovky automobilů na celém území Paříže včetně předměstí. Auta si budou moci řidiči půjčovat za poplatek kdykoli během celého dne i noci. Automatické půjčovny aut navazují na velice úspěšný Vélib, systém automatických půjčoven bicyklů umístěných na stojanech přímo na ulicích. V Londýně by měly začít fungovat veřejné půjčovny kol od roku 2010.
Stejnou náklonnost jako k bicyklům teď projevil londýnský starosta zvolený za konzervativní stranu i k elektromobilům. Sestavil pracovní skupinu London Electric Vehicle Partnership, aby povzbudil výrobce automobilů k vývoji nejnovějších technologií a také řidiče elektromobilů v britské metropoli.
Na konci loňského roku uzavřely společnou dohodu automobilky a energetické firmy a slíbily, že budou společně usilovat o co nejrychlejší zavedení elektromobilů do ulic Londýna. Zatím tedy členové skupiny zkoumají síť napájení a zkoušejí vhodné technologie. Bedlivě ale také sledují postup francouzského Autolibu.
Pařížané by se měli dočkat prvních ze sedmi set napájecích míst, z nichž dvě stovky budou umístěně v podzemí, již na konci tohoto roku. Půjčování aut bude fungovat stejně jako současné půjčování kol. Řidiči tedy buď můžou zaplatit roční předplatné nebo použít k platbě přímo při vyzvednutí kola ze stojanu svoji elektronickou průkazku na veřejnou dopravu.
Obě města se netají tím, že pro ně má velkou přitažlivost právě elektromobil, protože samotné vozy neprodukují žádné škodlivé emise. Pařížský starosta Delanoë hovoří o „systému individuální dopravy, který je absolutně čistý.“ Francouzští zelení mu však oponují v tom, že jakýkoli systém, který do ulic přitáhne více automobilů, je špatný, na rozdíl od většího počtu kol.
Podle článku Michaela McCarthyho v deníku The Independet z 03. 03. 2009.
reklama