Indianopolis Star: "Zóny smrti" zůstávají po nezodpovědné lodní dopravě
Jenže, i když šlo o nejvyšší pokutu uloženou ve státě Oregon za znečišťování moře, jde jen o vrcholek ledovce. Národní akademie věd odhaduje, že každý rok se do světových oceánů vylije 246 milionů litrů ropných látek ze strojoven záoceánských dopravních lodí. A k tomuto číslu se musí ještě připočíst objem jedovatých látek, které se do moří dostávají z pevniny. Není divu, že znečištění dosahuje takového stupně, že se objevují pláže zanesené ropným mazem, umírají vodní živočichové a v moři se dají najít rozsáhlé "zóny smrti", kde neexistuje žádný život.
Dalším problémem spojeným s lodní dopravou je rozšiřování invazivních druhů živočichů. Ve Spojených státech stále bojují se zavlečenými mlži slávičkami mnohotvárnými, kteří se v místních vodách ocitli z vody vypuštěné ze zátěžových nádrží nákladních lodí. Slávička mnohotvárná žije i u nás v Labi a je jednou z padesáti nejvíce destruktivních "nájezdníků". Na Velkých jezerech se poprvé objevila v padesátých letech při otevření St. Lawrence Seaway, což je americko-kanadská vodní cesta sv. Vavřince, kterou se lodi dostávají do Atlantského oceánu. Náklady spojené s bojem a škodami způsobenými s tímto druhem dosáhli již 5 miliard dolarů.
Odborníci předpokládají, že globalizace a rozšíření mezinárodního obchodu v následujících dvou desítkách let ztrojnásobí počet nákladních lodí na světových oceánech. Odborníci poukazují na nutnost zlepšit a především zlevnit techniku čištění odpadní vody, které jsou častým zdrojem znečištění pocházejícím z mořských plavidel. Přísnější mezinárodní sankce proti vypouštění tekutých odpadů do moře musí jít ruku v ruce s lepším systémem monitoringu lodí i spoluprací jednotlivých zemí v právních úkonech.
Podle textu The Indianopolis Star 11. 03. 2004
reklama