https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/jaroslav-martinek-je-treba-zmenit-nas-pristup-k-cyklistice?ids%5Bx9bc447925340460ae8869147979bb8d0%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jaroslav Martínek: Je třeba změnit náš přístup k cyklistice

11.4.2011 14:17 | PRAHA (Ecomonitor) | Martin Singr
Cyklista ve Vinořském parku v Praze.
Cyklista ve Vinořském parku v Praze.
Foto | Victor Ranedo / Ekolist.cz
Národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek v pořadu Host Radiožurnálu odpovídal na dotazy čtenářů. Vysvětlil, co brání rozvoji cyklistiky, jaký je vztah mezi řidiči a cyklisty i proč nesmí cyklista jezdit po chodníku.
 

„Jsem aktivní běžec a kolo beru jako dopravní prostředek,“ řekl Jaroslav Martínek z Centra pro dopravní výzkum a dodal: „Do práce jezdím 6 kilometrů, a tak je kolo ideální.“ Martínek si myslí, že je třeba změnit náš přístup, neboť i tradiční cyklistická města jako Hradec Králové a Pardubice jsou prý v rámci Evropy na chvostu. V českých městech se většinou hovoří o cyklostezskách, ale ne o souvislých cyklistických koridorech, kde je jízda rychlá a bezpečná. Hlavní cesta k propagaci cyklistiky by prý byla změna infrastruktury, podobně jak se stalo v Dánsku nebo Holandsku.

Problém však není jen v infrastruktuře. Nedostatkem v našich podmínkách prý je, že zaměstnavatelé neumožňují svým zaměstnancům osprchovat se a převléct. Další překážkou pro dojíždění do práce na kole je absence parkovišť pro kola. „Nestačí jen stavět cyklostezky, ale je třeba vytvářet zázemí v místě cílů cest cyklistů,“ řekl Martínek a přidal odkazy na parkovací infrastrukturu (http://www.cyklostrategie.cz/cykloinfrastruktura/parkovaci-cykloinfrastruktura/) a na cykloparkoviště (http://www.cyklostrategie.cz/cyklodoprava/pribehy-cykloparkovist/).

Diskuze se dotkla také problému soužití řidičů a cyklistů. Martínek si myslí, že řidiči motorových vozidel nemají rádi cyklisty buď proto, že jsou zapřísáhlými nepříteli kola nebo se prostě bojí, že cyklistu srazí. „Sám vím, že se cyklista často chová nevyzpytatelně. Jistě je i hodně řidičů, kteří cyklisty respektují, a to jednoduše proto, že i oni jsou cyklisté,“ říká Martínek a připomíná, že se snaží změnit stále platný předpis, určující, že když existuje cyklistická stezka, nesmí cyklista použít silnici (http://www.cyklostrategie.cz/cykloinfrastruktura/cyklolegislativa/zakon-361-2000/).

Zazněla otázka, proč smí chodci na cyklostezku a cyklisté na chodník ne. Martínek vysvětlil, jaký dopravní režim na komunikacích platí. „Buď má značku C7 a je pro chodce, nebo C8 a je pro cyklisty. Nebo také C9 a C10, které jsou pro cyklisty a chodce. Pravdou ale je, že asi nikdo nebude pokutovat chodce, když jde po cyklostezce, zatímco v opačném případě ano,“ uvedl Martínek a dodal: „Cyklista je rychlejší a na chodníku opravdu ohrožuje chodce.“

Podle rozhovoru s Jaroslavem Martínkem v pořadu Host Radiožurnálu, uskutečněném na Českém rozhlasu 1 dne 1. dubna 2011.


reklama

 
Martin Singr

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Dobrý nápad, ale... - 12. 4. 2011 - Bedřich

Viktore, o právu jezdit opačně v jednosměrce jsem nepsal a taky si o tom myslím své...

Teď ke zbytku:
Já zas prozradím Vám jedno tajemství - existují silnice zvlášť pro motorová vozidla a nazývají se dálnice a rychlostní komunikace, které slouží pro přímé a rychlé spojení při přepravě lidí a zboží. Na druhou stranu, chodci také mohou užívat silnici a stávají se účastníky provozu a přesto se v městech budují chodníky, proč asi?

To že všichni mohou a že se to dá, je veliký rozdíl. Já si například myslím, že bezpečně se dnes na kole dopravovat po městě nedá, ač je to škoda, jak pro cyklisty tak pro řidiče, ale i pro to město jako takové. (zkoušel jste například někdy zajet z vesnice za Prahou na kole do Prahy?) V evropských městech a už se to plánuje i v Praze je zavedeno mýtné přes centrum a nízkoemisní zóny, pro řešení problémů s automobilovou dopravou - tudíž to právo, že mohou někde jezdit je jen dáno legislativně a může se dost rychle měnit... Ale to je jedno, já jsem spíše poukazoval na to, jak se naprosto přirozeně koncepčně řeší automobilová doprava a slavnostně se u toho plesá, že jsme dali tolik a tolik na cyklistiku. Ale jsou to úplně vyhozené peníze, protože dokud se nebude řešit tak, aby to mohl být jeden z bezpečných způsobů dopravy po městě, ač by to městu jako takovému pomohlo ve všech směrech, tak jsou to vyhozené peníze.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist