Jaroslav Martínek: Je třeba změnit náš přístup k cyklistice
„Jsem aktivní běžec a kolo beru jako dopravní prostředek,“ řekl Jaroslav Martínek z Centra pro dopravní výzkum a dodal: „Do práce jezdím 6 kilometrů, a tak je kolo ideální.“ Martínek si myslí, že je třeba změnit náš přístup, neboť i tradiční cyklistická města jako Hradec Králové a Pardubice jsou prý v rámci Evropy na chvostu. V českých městech se většinou hovoří o cyklostezskách, ale ne o souvislých cyklistických koridorech, kde je jízda rychlá a bezpečná. Hlavní cesta k propagaci cyklistiky by prý byla změna infrastruktury, podobně jak se stalo v Dánsku nebo Holandsku.
Problém však není jen v infrastruktuře. Nedostatkem v našich podmínkách prý je, že zaměstnavatelé neumožňují svým zaměstnancům osprchovat se a převléct. Další překážkou pro dojíždění do práce na kole je absence parkovišť pro kola. „Nestačí jen stavět cyklostezky, ale je třeba vytvářet zázemí v místě cílů cest cyklistů,“ řekl Martínek a přidal odkazy na parkovací infrastrukturu (http://www.cyklostrategie.cz/cykloinfrastruktura/parkovaci-cykloinfrastruktura/) a na cykloparkoviště (http://www.cyklostrategie.cz/cyklodoprava/pribehy-cykloparkovist/).
Diskuze se dotkla také problému soužití řidičů a cyklistů. Martínek si myslí, že řidiči motorových vozidel nemají rádi cyklisty buď proto, že jsou zapřísáhlými nepříteli kola nebo se prostě bojí, že cyklistu srazí. „Sám vím, že se cyklista často chová nevyzpytatelně. Jistě je i hodně řidičů, kteří cyklisty respektují, a to jednoduše proto, že i oni jsou cyklisté,“ říká Martínek a připomíná, že se snaží změnit stále platný předpis, určující, že když existuje cyklistická stezka, nesmí cyklista použít silnici (http://www.cyklostrategie.cz/cykloinfrastruktura/cyklolegislativa/zakon-361-2000/).
Zazněla otázka, proč smí chodci na cyklostezku a cyklisté na chodník ne. Martínek vysvětlil, jaký dopravní režim na komunikacích platí. „Buď má značku C7 a je pro chodce, nebo C8 a je pro cyklisty. Nebo také C9 a C10, které jsou pro cyklisty a chodce. Pravdou ale je, že asi nikdo nebude pokutovat chodce, když jde po cyklostezce, zatímco v opačném případě ano,“ uvedl Martínek a dodal: „Cyklista je rychlejší a na chodníku opravdu ohrožuje chodce.“
Podle rozhovoru s Jaroslavem Martínkem v pořadu Host Radiožurnálu, uskutečněném na Českém rozhlasu 1 dne 1. dubna 2011.
reklama
Online diskuse
Dobrý nápad, ale... - 12. 4. 2011 - fafnirRostislav Adamje to stále dokola a nerad bych se opakoval.Je tu jenom jedno novum.A sice:"Je mi líto, co nemá SPZ, řidičák, techničák, zdravotní vyšetření atd., to na silnici prostě nepatří. " Tak kde se máme my, cyklisté pohybovat, vy nás nechcete na silnici, chodci nás zase nechtějí na chodníku, tak kudy máme jezdit?" Normálně po silnici,jen holt mít nějakou všeobecně platnou identifikační značku,správně vybavené a osvětlené kolo,lékárničku,minimum z dopravních předpisů. Pak bude těch, jak říkáte,pár špatných příkladůsnadno dohledatelných a umravnitelných. A k těm parazitům.Zamyslete se.Platíte silniční daň,neplatíte.Jezdíte po silnicích,kde dokonce vyžadujete zvláštní pruhy.Jezdíte a vyžadujete.Tak zatím co ostatní platí,vy nikoliv,tomu se říká parazitovat.Takže to není hanlivé,jenom popsání skutečnosti. |



