Jaroslav Martínek: Je třeba změnit náš přístup k cyklistice
„Jsem aktivní běžec a kolo beru jako dopravní prostředek,“ řekl Jaroslav Martínek z Centra pro dopravní výzkum a dodal: „Do práce jezdím 6 kilometrů, a tak je kolo ideální.“ Martínek si myslí, že je třeba změnit náš přístup, neboť i tradiční cyklistická města jako Hradec Králové a Pardubice jsou prý v rámci Evropy na chvostu. V českých městech se většinou hovoří o cyklostezskách, ale ne o souvislých cyklistických koridorech, kde je jízda rychlá a bezpečná. Hlavní cesta k propagaci cyklistiky by prý byla změna infrastruktury, podobně jak se stalo v Dánsku nebo Holandsku.
Problém však není jen v infrastruktuře. Nedostatkem v našich podmínkách prý je, že zaměstnavatelé neumožňují svým zaměstnancům osprchovat se a převléct. Další překážkou pro dojíždění do práce na kole je absence parkovišť pro kola. „Nestačí jen stavět cyklostezky, ale je třeba vytvářet zázemí v místě cílů cest cyklistů,“ řekl Martínek a přidal odkazy na parkovací infrastrukturu (http://www.cyklostrategie.cz/cykloinfrastruktura/parkovaci-cykloinfrastruktura/) a na cykloparkoviště (http://www.cyklostrategie.cz/cyklodoprava/pribehy-cykloparkovist/).
Diskuze se dotkla také problému soužití řidičů a cyklistů. Martínek si myslí, že řidiči motorových vozidel nemají rádi cyklisty buď proto, že jsou zapřísáhlými nepříteli kola nebo se prostě bojí, že cyklistu srazí. „Sám vím, že se cyklista často chová nevyzpytatelně. Jistě je i hodně řidičů, kteří cyklisty respektují, a to jednoduše proto, že i oni jsou cyklisté,“ říká Martínek a připomíná, že se snaží změnit stále platný předpis, určující, že když existuje cyklistická stezka, nesmí cyklista použít silnici (http://www.cyklostrategie.cz/cykloinfrastruktura/cyklolegislativa/zakon-361-2000/).
Zazněla otázka, proč smí chodci na cyklostezku a cyklisté na chodník ne. Martínek vysvětlil, jaký dopravní režim na komunikacích platí. „Buď má značku C7 a je pro chodce, nebo C8 a je pro cyklisty. Nebo také C9 a C10, které jsou pro cyklisty a chodce. Pravdou ale je, že asi nikdo nebude pokutovat chodce, když jde po cyklostezce, zatímco v opačném případě ano,“ uvedl Martínek a dodal: „Cyklista je rychlejší a na chodníku opravdu ohrožuje chodce.“
Podle rozhovoru s Jaroslavem Martínkem v pořadu Host Radiožurnálu, uskutečněném na Českém rozhlasu 1 dne 1. dubna 2011.
reklama
Online diskuse
Dobrý nápad, ale... - 11. 4. 2011 - BedřichA zde je to cyklisticky na minimu - to že jsou někde kopce, neznamená, že by zde nemohla být mnohem více rozvinuta cyklistika. Já bych třeba na kole jezdil, ale s každodenním stresem, kde mě kdo srazí - i to by nebylo nejhorší, ale velkou pravdu je, že jet 12km do práce a pak tam sedět celý den zpocený není žádná radost a je to pro mě největší překážkou...Navíc třeba v Praze je cyklistika(myslím tím jako možnost dopravy) absolutně bez koncepce - i na nově budovaných silnicích, kde by byla možnost udělat opravdovou cyklostezku se jen u krajnice namaluje červený pruh a konec(např. Karlín). Mě to připadá spíše jako výsměch tomuto způsobu dopravy.V jakém případě to myslíte, že když auta uhýbají cyklistovi? Při předjíždění? Tak to je ale na vině řidič, nikoliv cyklista! Copak začnete předjíždět pomalu jedoucí traktor, když není vedle v pruhu volno a nebo když jede v protisměru vozidlo? |



