Jízdenky v Praze zdraží, aby mohli jezdit děti a důchodci zdarma
„Pevně věřím, že změny, které zavádíme, povedou k větší atraktivitě hromadné dopravy a Pražané je přivítají,“ pochvaluje si první náměstek primátora Karel Březina. Návrh, který vychází z předvolebních slibů, ještě musí zítra schválit městská rada.
Radnice vedená koalicí ODS a ČSSD zavádí jízdné zdarma pro cestující mladší 15 a starší 65 let. K využívání bezplatného jízdného budou lidé potřebovat Opencard, která bude vydávána na 6 let. Za ní zaplatí jednorázově 120 korun. Cestující, kteří již dnes mají předplacené jízdné, dostanou nevyužité peníze zpátky. Magistrát také nezvýší ceny předplaceného jízdného na Opencard, a to až do roku 2014, prý protože chce preferovat hromadnou dopravu. Klasické jednorázové jízdenky zdraží z 18 na 26 korun a z 24 na 32 korun. Podle zelených i TOP 09 bude dražší jízdné důvodem, proč začnou lidé místo metra, autobusu či tramvaje používat automobil. Zejména ti, kteří do Prahy nedojíždějí pravidelně.
U jízdenek dojde k prodloužení časové platnosti - z 20 na 30 minut u lístku za 26 korun a ze 75 na 90 minut za 32 korun. „Obě jízdenky budou nově plně přestupní. Lidé tedy budou moci jezdit déle a neomezeně přestupovat,“ říká Karel Březina. Kvůli cestám zdarma pro juniory a seniory předpokládá magistrát pokles tržeb Dopravního podniku o zhruba 240 milionů korun. To má kompenzovat zdražení jízdenek, které by mělo zvýšit tržby o 206 milionů korun.
Podle Strany zelených by měl chybějící peníze Dopravnímu podniku doplatit magistrát a nevybírat je od cestujících. Navíc jízdné zdarma končí na hranicích Prahy. Podle kritiků tak bude docházet k paradoxním situacím na hranicích se Středočeským krajem, kde se věkové hranice i slevy budou lišit.
Kvůli zdražení jízdného se zastupitelé TOP 09 obrátili v otevřeném dopise na primátora Bohuslava Svobodu. Podle zastupitelů by magistrát měl návrh odmítnout, protože navyšuje o třetinu cenu přepravy pro ty, kteří alespoň nárazově využívají MHD. Navíc zvyšuje finanční zátěž Pražanů, ale nezlepšuje hospodaření Prahy. Také nutí cestující ke koupi Opencard, čímž eliminuje jejich svobodnou volbu „a podporuje předražený projekt, který nikdo nepožadoval a který symbolizuje poměry ve vedení radnice“.
Podle TOP 09 návrh nebere v úvahu stárnutí obyvatelstva, který bude v případě zrušení jízdného pro nejstarší věkové skupiny stále více zatěžovat rozpočet. Nebude mít ani pozitivní dopad na zlepšení dopravy, protože děti i senioři již veřejnou dopravu z větší části využívají. „K očekávanému a hlavnímu efektu, tedy k nahrazení individuální dopravy, nedojde,“ píše Tomáš Hudeček, předseda zastupitelského klubu TOP 09.
Naopak, zdražení nejvíce dopadne na cestující, kteří hromadnou dopravu používají jen občas, právě proto, že je pro ně drahá, respektive není zásadně levnější než automobil. „Navrhované usnesení nemá žádný přínosný efekt. Jedná se čistě o politické rozhodnutí, popírající odborná stanoviska a ovšem i zdravý rozum,“ končí dopis Tomáš Hudeček.
reklama