Kolik váží uhlíková stopa tenisek? Více než patnáct kilo oxidu uhličitého
Hlavní podíl emisí pochází ze samotné výroby bot, zatímco získávání surovin ani doprava nehraje velkou roli. Vědci přišli i s lehce úsměvným zjištěním, že na rozdíl od elektroniky není fáze používání tenisek nijak energeticky náročná. Výzkum byl publikován v magazínu Journal of Cleaner Production.
Vědci zkoumali takzvanou uhlíkovou stopu výrobku, která se snaží spočítat, v jaké fází (od získávání surovin na budoucí výrobek až po jeho likvidaci) se produkuje nejvíce emisí.
Podle studie více než dvě třetiny uhlíkové stopy tenisek připadá na jejich zpracování, zatímco mnohem menší podíl připadá na získání surovin, ze kterých jsou vyrobené. To se podle vědců týká víceméně všech jednoduchých výrobků. Naproti tomu složité produkty, jako je elektronika, mnohdy více emisí spotřebují na získání surovin než na samotnou výrobu.
Nicméně proč tak jednoduchá věc, jako je obyčejná sportovní bota, pro svou výrobu potřebuje tolik emisi? Podle týmu Randolph Kirchaina je důvod velmi jednoduchý. Většina tenisek, kecek nebo textilních bot pochází z Číny a dalších rozvojových zemí. A ty jako hlavní zdroj energie využívají relativně neefektivní spalování uhlí, jak na výrobu elektřiny, tak na výrobu páry, která se používá při výrobě bot.
Podle studie se typická sportovní bota skládá z 65 samostatných částí, které vyžadují víc než 360 pracovních kroků od šití a střihání materiálů po zpracování boty ve formě pod tlakem nebo nastříkávání gumové podrážky. Právě zpracovaní drobných částí je mnohdy energeticky (a uhlíkově) náročnější než výroba surového materiálu, jako je polyester nebo polyuretan.
"Zarazilo nás, že některé materiály se používaly výhradně na jeden druh bot, ale už se nepoužívaly na podobných výrobcích," dodává spoluautorka studie Elsa Olivettiová.
V roce 2010 vyrobily továrny na celém světě 25 miliard párů tenisek. Podle výzkumníku MIT by se výrobci měli zaměřit na změny pracovních postupů, pokud chtějí snížit negativní dopad na životní prostředí. Podle studie mají továrny tendenci zbytky nepoužitých materiálů vyhazovat namísto recyklace, případně by bylo vhodnější využívat na ozdobu bot potisk namísto textilních materiálů.
reklama