Komise: Recyklace baterií na obzoru
Středeční dohoda zahrnuje pro malé producenty možnost výjimky z povinnosti financovat nakládání s bateriemi jako odpadem. Také obsahuje požadavek, aby baterie byly vyjmutelné z přístrojů, aby mohly být recyklovány, a dále požadavek, aby kapacita baterek byla uvedena na etiketě jako informace pro spotřebitele.
Směrnice stanoví minimální cíle sběru na 25 až 45 procent z průměrného ročního prodeje za poslední tři roky. Těchto cílů by členské země měly dosáhnout čtyři, respektive osm let po zakotvení směrnice do své legislativy.
Na evropském trhu je každoročně v průměru 800 tisíc tun automobilových baterií, 190 tisíc tun průmyslových baterií a 160 tisíc tun baterií a monočlánků do přenosných přístrojů. Kovy použité v těchto bateriích představují rtuť, olovo a kadmium (což z nich činí nebezpečný odpad podle rozhodnutí Komise 2000/532/EC), dále nikl, měď, zinek, mangan a lithium.
Cíl recyklace v nové směrnici je 50 procent pro všechny baterie, které neobsahují olovo či kadmium. Evropský parlament inicioval zvýšení tohoto cíle na 55%. Pro baterie obsahující kadmium a olovo jsou stanoveny zvláštní cíle recyklace, a to je 75% pro kadmium a 65% pro olovo.
Směrnice činí původce odpadů finančně odpovědnými za nakládání s bateriovým odpadem. Evropský parlament a Rada ministrů souhlasily s možností členských států udělit výjimku malým původcům bateriového odpadu z finančního závazku.
Nová směrnice, která nahradí starou z roku 1991 (91/1557/EEC), vstoupí v platnost po formálním schválení Radou ministrů a EP a po zveřejnění v oficiálním věstníku. Členské státy mají na její převod do své legislativy dva roky.
reklama