Kondenzační stopy letadel mají větší vliv na klima než letecké emise CO2
Kondenzační stopa se tvoří za motory leteckých motorů tím, že se promísí velmi chladný a vlhký vzduch s horkými spalinami. Kondenzační stopa na obloze zůstává mnoho hodin a někdy se přetvoří v oblaka.
„Pokud bychom dokázali dobře předvídat výskyt oblastí s chladným a vlhkým vzduchem, kde se kondenzační stopy tvoří, bylo by v celku snadné předejít negativním dopadům z jejich vzniku,“ říká Emma Irvineová z University of Reading. Každopádně se podle ní ukazuje, že pro hodnocení vlivu letectví na klima je potřeba vnímat nejen emise CO2.
Kondenzační stopa má totiž stejně jako mraky schopnost ochlazovat Zemi tím, že odrážejí sluneční záření zpět do kosmu, ale také Zemi ohřívat tím, že zadržují infračervené záření, odražené Zemí. Detailní posouzení obou vlivů ukazuje, že kondenzační stopy víc přispívají k ohřívání planety.
Vliv kondenzačních stop je tak velký, že by se podle vědců vyplatily i docela dlouhé alternativní trasy. Mnohem menší dopady na klima by u malých letadel mělo, kdyby letěla trasou delší o 320 km, když by se přitom zabránilo vzniku 32 km kondenzačních stop.
U větších letadel, která vypouštějí více CO2, by alternativní trasa byla kratší, i tak by bylo lepší uletět zhruba třikrát víc kilometrů, než kolik km kondenzačních stop by mělo vzniknout.
„Porovnat vliv CO2 a kondenzačních stop není jednoduché. Jednak u kondenzačních stop je hodně různá doba jejich existence,“ říká Irvineová. Některé kondenzační stopy vydrží na obloze pár hodin. CO2 může být v atmosféře po desítky let. „Ideální by bylo, kdyby letecké společnosti byly schopné zvážit dopady každého jednotlivého letu na základě konkrétní aktuálního počasí,“ dodává.
Čtenáři, pořiď si na Ekolist.cz kultivovanou diskuzi
Náklady na úpravu redakčního systému pro spuštění registrovaných diskuzí je osm tisíc. Redakce má v rozpočtu tisíce čtyři. Prosíme tímto čtenáře, aby si na možnost diskuzí přispěli. Za každý dar obejmeme strom.
reklama