Supermarket Košík.cz před dvěma měsíci dobrovolně vyřadil z prodeje vejce z klecových chovů.
Supermarket Košík.cz před dvěma měsíci dobrovolně vyřadil z prodeje vejce z klecových chovů. Stalo se tak na základě přání zákazníků a předcházela tomu jednání s dodavateli, díky kterým Košík.cz dokázal zajistit náhradu za "klecovky" z halového chovu, aniž by došlo ke zdražení. Po dvou měsících se podle obchodu ukazuje, že klecová vejce zákazníkům nechybí. Dokonce začali spontánně výrazně více kupovat vejce z těch nejekologičtějších chovů.
První krok v zákaznické osvětě udělal Košík již v loňském roce, kdy jasně označil typ chovu u všech vajíček a umožnil tak jejich filtrování. Zároveň průběžně doplňoval nabídku o vejce z podestýlkových nebo volných chovů od českých dodavatelů. Díky tomu se snížila poptávka po klecových vejcích na minimum již před jejich vyřazením.
"Dělali jsme si zevrubnou analýzu zákaznických reakcí a sám jsem byl překvapen, že počet těch negativních byl zcela zanedbatelný a mezi stálými zákazníky se neobjevila jediná. Jako první jsme tak celému trhu ukázali, že vyřadit klecová vejce není žádný problém a stali se v tomto ohledu inspirací pro ostatní prodejce, kteří nás následovali," zmiňuje Tomáš Jeřábek, výkonný ředitel Košík.cz.
Vyřazení klecových vajec zároveň přineslo další překvapivý efekt, pro e-shop pozitivní. Vajec se prodává více. Současně začal růst zájem o vejce z těch nejekologičtějších chovů. A to i přesto, že jejich cena je s ohledem na náročné podmínky chovu a zpracování vyšší.
Právě kvůli obavě, že si někteří zákazníci nebudou moci za vajíčka připlatit, zařadil Košík do nabídky i jeden druh podestýlkových vajec, jejichž cenu dotuje a není tak vyšší než u původních klecových. Tento předpoklad se ale nepotvrdil. Lidé jsou ochotni za vejce utratit více než v minulých letech.
"Zákazníci sami začali chápat, že rozdíl v kvalitě chovu se odrazí také v chuti vajíček. A rozumí tomu, že vyprodukovat dobrá vajíčka prostě něco stojí," uvádí Jeřábek.
Podle Jeřábka je obliba ekologických vajíček jasným důkazem, že v Česku začíná dobře fungovat nejen potravinový patriotismus - tedy snaha preferovat lokální produkci kvůli zemi původu, ale také "volba korunou". Zákazníci stále častěji podporují zvýšenou útratou řemeslné dodavatele a rodinné podniky, které si to z jejich pohledu zaslouží.
reklama