Kužvart, policie i místní starostové jsou pro regulaci motorových člunů a skútrů
Prováděcí vyhlášku k provozu motorových člunů a skútrů na vodních plochách mělo připravit ministerstvo dopravy a spojů (MDS) ve spolupráci s ministerstvy životního prostředí (MŽP) a zemědělství (MZe) už do konce minulého roku. Dosud ale vyhláška není, ministři se nemohou na jejím znění dohodnout a jejich spor možná nakonec bude muset řešit vláda jako celek. Zatímco MDS bylo pro spíše liberální přístup, Kužvartův úřad původně navrhoval zachování stavu, který platil před přijetím nového vodního zákona (tedy před 1. lednem 2002). To by znamenalo absolutní zákaz provozu motorových skútrů i rychlých vodních člunů. Dopravní podvýbor hospodářského výboru Poslanecké sněmovny minulý čtvrtek došel ke kompromisnímu řešení, které by mohlo být základem budoucí dohody mezi MŽP, MDS a MZe.
"Chybí tam příloha, která přesně vypočítává lokality, kde se jezdit smí a kde ne," říká k návrhu podvýboru vodohospodář ing. Petr Forman ze společnosti Vodní cesty. Vyhláška ve znění schváleném podvýborem tak předpokládá, že by se nesmělo jezdit nikde jinde, než kde to bylo povoleno dosud. "Pokud by někdo chtěl otevřít novou dráhu pro rychlé čluny, vodní lyžaře či motorové skútry, musel by dodržet všechny podmínky - dráhu pro rychlou jízdu označit bójkami, dodržet minimální vzdálenost od břehů a navíc projednat plánovanou trasu dráhy s dotčenými vodohospodářskými úřady (tedy s obcemi) a se Státní plavební správou," vysvětluje Forman.
Nové znění vyhlášky se zdá být východiskem i ministru Kužvartovi. "Jako základ dohody by to nemuselo být špatné, ale je třeba vyslechnout, co tomu říkají právě starostové a starostky dotčených obcí a říční policie," komentoval to včera Kužvart. Majoru Součkovi z poříční policie na Slapech by se ale líbilo, pokud by v jeho obvodu byly skútry zakázány úplně a motorové čluny měly povolenou jen tzv. "výtlačnou plavbu". "To znamená, že loď leží celá na vodě, nesmí mít zvednutou příď," vysvětluje velitel Souček. V praxi by to znamenalo, podle typu lodi, maximální povolenou rychlost do 25 km/h. "Jde o to, abychom kvůli pár desítkám milovníků rychlosti nevyhnali ze Slap desetitisíce obyčejných rekreantů," dodává ministr Kužvart.
Starostové asi osmi obcí, kteří se včerejšího jednání s ministrem životního prostředí na Obecním úřadě v Chotilsku zúčastnili, se stavěli spíše na stranu přísnější regulace. Starosta Milešova na Příbramsku Jaroslav Květ například hovořil o problémech s vodními skútry, které zajíždějí v letních měsících do kempů na břehu Orlické přehrady. Loni jeden z nich dokonce vjel mezi koupající se a zranil je. "Vltava byla bezpečná, teď se budeme bát," poznamenala Kateřina Závadová ze Sdružení na ochranu přírody a krajiny Slapské oblasti. Požadovala, aby vyhláška zakázala provoz motorových člunů po řece v letní sezóně.
Některé ekologické organizace jsou ve svých požadavcích ještě radikálnější. Děti Země a Český a Slovenský dopravní klub požadují zachovávání celoročního zákazu. "Tento způsob zábavy totiž vůbec nesouvisí s využíváním vodních toků jako dopravní cesty, navíc obě přehrady plní v současné době hlavně funkci klidově-rekreační a ekologickou," vysvětlil požadavek obou organizací Miroslav Patrik z Dětí Země.
O možném kompromisu v textu vyhlášky mají dnes jednat náměstci všech tří ministrů - dopravy, životního prostředí i zemědělství.
Foto: Jakub Kašpar/EkoList
reklama