Květina napoví, kde strávit dovolenou ekologicky
"Ekoznámka dává poskytovatelům ubytování jedinečnou marketingovou možnost ukázat klientům, jak vysoce si cení kvality životní prostředí. To má pro provozovatele turistických služeb, kteří o známku žádají, velký komerční význam, stejně jako má ekologický význam pro spotřebitele, aby hledali logo Květiny v době rezervace své dovolené," říká Evropská komisařka pro životní prostředí Margot Wallströmová.
K přihlášení se o možnost používat ekoznámku Květiny musí provozovatel ubytování splňovat přísné minimální standardy: použití obnovitelných zdrojů energie, celková redukce spotřeby energie a vody, opatření k omezení odpadu, stanovení environmentální politiky a poskytování nekuřáckých prostor.
Získání loga Květiny vyžaduje sice úsilí navíc, ale zase poskytuje přidanou hodnotu. Pomáhá podnikatelům identifikovat a soustředit se na jejich ekologické a ekonomické slabosti. Omezením spotřeby energie a vody jim umožňuje více vydělat a zároveň pomoci životnímu prostředí.
Trend k turistickému ruchu šetrnému k životnímu prostředí stabilně vzrůstá již několik let, zákazníci vyžadují stále více nároků na ekologickou dovolenou. Nedávný průzkum "German Traveller Analysis 2002" ukázal, že 42 % turistů preferuje volbu ekologického ubytování. Kolem 46 % chce, aby místo dovolené aktivně propagovalo ochranu životního prostředí, a téměř 60 % považuje za problém vypouštění odpadu a odpadky v přírodě. V podobném průzkumu v Rakousku téměř polovina dotázaných vypověděla, že ekologický přístup byl základním kritériem pro výběr jejich místa dovolené.
Systém ekoznámek byl v Evropské unii zaveden v roce 1992 k propagaci výrobků s omezeným negativním dopadem na životní prostředí. Výrobky takto označené byly kontrolovány nezávislými orgány, aby bylo jisté, že skutečně vyhovují přísným ekologickým kritériím. Každý členský stát EU má kompetentní úřad, který poskytuje informace, jak se přihlásit o tuto známku, kontroluje vyhovění jejím podmínkám a pomáhá firmám, které chtějí práva na použití ekoznámky získat.
V současnosti existuje 21 různých skupin výrobků, včetně textilu a obuvi, čistících a pracích prostředků, domácích potřeb, výrobků z papíru, barev a laků, a mnoho dalších. Brzy budou stanovena také kritéria pro nábytek. Pracuje se také na dalších skupinách, jako například oblast tištěného papíru a kempů.
Ekoznámkou bylo dosud oceněno více než 135 společností, produkujících několik set výrobků. V posledních dvou letech se prodej výrobků s touto známkou zvýšil o více než 300 procent. Zatím nejvyšších "květinových bodů" dosáhla Francie, Dánsko, Řecko a Španělsko.
V roce 2004 je plánována rozsáhlá marketingová kampaň po celé Evropě, která má přinést Květinu blíže ke spotřebiteli.
Další informace o ekoznámce jsou na stránkách http://www.eco-label-tourism.com nebo http://europa.eu.int/ecolabel.
reklama