https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/ministerstvo-decinsky-jez-je-prioritou-kompenzace-lze-najit-v-cr
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ministerstvo dopravy: Děčínský jez je prioritou, kompenzace lze najít v ČR

22.3.2019 07:20 (ČTK)
Ministerstvo dopravy věří, že negativní vliv stavby jezu u Děčína lze v ČR kompenzovat. Studie zpracovaná Spávou Národního parku České Švýcarsko ae žádnou možnost kompenzace v ČR nenašla.
Ministerstvo dopravy věří, že negativní vliv stavby jezu u Děčína lze v ČR kompenzovat. Studie zpracovaná Spávou Národního parku České Švýcarsko ae žádnou možnost kompenzace v ČR nenašla.
Stavba vodního jezu v Děčíně je pro ministerstvo dopravy stále prioritou. Chce proto znovu hledat možnosti kompenzací negativního vlivu stavby na životní prostředí v Česku. ČTK to dnes řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Kompenzace v zahraničí, o nichž ministerstvo uvažovalo, Česku nepovolila Evropská komise.

 

Rezková dodala, že ministerstvo stanovisko Evropské komise respektuje. Zprůchodnit stavbu plavebního stupně proto bude chtít prostřednictvím kompenzací v Česku. Tato možnost však podle loňské studie Správy národního parku České Švýcarsko v tuzemsku neexistuje. S tím se ministerstvo nechce smířit. "Stále jsme přesvědčeni, že kompenzace na českém území lze nalézt, pro nás je to stále otevřená otázka, kterou dál řešíme," podotkla Rezková. Jakým způsobem chce úřad zvrátit negativní posudek Správy národního parku České Švýcarsko ale neuvedla.

Rejdaři usilují o stavbu děčínského jezu několik let. Podle nich by měl výrazně zvýšit splavnost Labe v úseku, který je podstatnou část roku pro lodě uzavřen. Stejný názor zastává ministerstvo dopravy. "Našim cílem je postavit Plavební stupeň Děčín, abychom mohli zlepšit splavnost Labe a přesunout část těžké nákladní dopravy ze silnice na vodu," uvedla Rezková. Podle úřadu může jedna loď odvést ze silnic až dvě desítky kamionů.

Stavba vodního jezu patří mezi priority, které si vláda vytýčila ve svém loňském programovém prohlášení. Zároveň se však zavázala, že nepříznivé dopady stavby na krajinu by měly být nahrazeny kompenzačními ekologickými opatřeními. Ministerstvo dopravy zároveň zahrnulo stavbu vodního jezu do připravované koncepce vodní dopravy. Podle ministerstva převažuje v případě děčínského jezu veřejný zájem nad případnými zásahy do okolní krajiny.

Po vyřešení sporu o plavební stupeň volá i Svaz dopravy ČR, který tento týden kritizoval studii národního parku. Podle svazu je účelová a nezákonná, protože národní park je ve střetu zájmu. Správa národního parku Česku Švýcarsko se proti tomu ohradila s tím, že studie vznikla na základě několika odborných studií předních českých akademických institucí.

Stavbu dlouhodobě kritizují ekologové. Podle nich by měl stát respektovat výsledky studie národního parku a definitivně upustit od plánu na stavbu jezu. Ten podle nich nezlepší splavnost natolik, aby na Labi bylo možné provozovat nákladní dopravu dlouhodobě.

Plavební stupeň by podle rejdařů mohl zvrátit nepříznivý trend ve vodní dopravě. Rejdaři každý rok převážejí méně zboží, na čemž tratí desítky až stovky milionů korun ročně. V roce 2017 rejdaři převezli 1,567.700 tun nákladu, meziročně o zhruba 210.000 tun méně. Pokles pokračoval i loni.

Stavba jezu se odkládá už několik let, podle dřívějších předpokladů měl být hotov kolem roku 2021, nyní Ředitelství vodních cest odhaduje jako optimistický termín začátku stavby rok 2023.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist