Bárta: Chci se postarat o smír mezi automobilisty a cyklisty
Ještě před odjezdem Vít Bárta prohlásil, že velkým cyklistou není, a pokud jezdí na kole, pak rekreačně po rovinách na Třeboňsku. Podle něho se škrty v investicích do dopravních staveb projeví i v oblasti cyklostezek. „Prioritou budou určitě obchvaty měst, které dostanou dopravu z měst. Tím se zlepší i prostředí pro cyklisty,“ řekl Vít Bárta.
Spolu s cyklisty z Auto-Matu se od budovy ministerstva dopravy vydal na náměstí Republiky. Podle Tomáše Cacha se při nedávné úpravě náměstí podařilo vytvořit volný prostor s přímou vazbou na dopravu a otevřený i cyklistům. „Problém ale je, že v okolí je 1700 podzemních parkovacích stání, což nutně zatěžuje povrchové dopravou,“ řekl Cach.
Další zastávkou bylo Wilsonovo nádraží. Vít Bárta později na tiskové konferenci kritizoval Prahu 1 za to, jak okolí nádraží vypadá. „Je to důsledek toho, když se peníze z rozpočtu rozumně nevyužívají, ale rozkradou,“ prohlásil Bárta.
Tomáš Cach provedl ministra po prostorách nádraží, aby si mohl sám se svým kolem vyzkoušet, jak jsou České dráhy vstřícné cyklistům. Podle Cacha je problém, že přímo k pokladnám se cyklista s kolem nedostane, ale zároveň ho nemá kde bezpečně zamknout. Stojany, které v hale jsou, mají nevhodné řešení – ničí výplet kol, bicykl se k nim nedá zamknout. „Kapitolou samou pro sebe je cestování s kolem ve vlaku, kdy nemáte jistotu, že vás vlak vezme. Možnost rezervace místa není pro uživatele vstřícná,“ popisoval Tomáš Cach. Podle něho je možné s Českými drahami pohodlně cestovat s kolem pouze v případě, že cyklista má kolo skládací, které si s sebou do vlaku vezme jako zavadlo.
Vít Bárta následně poznamenal, že toto není věc nějakého politického zásahu či koncepce. „Je to věc čistě obchodní. České dráhy tady zcela opomíjí určitý segment svých zákazníků a přichází tak o cestující,“ řekl Vít Bárta s tím, že na dalším setkání s vedením Českých drah toto téma proberou.
„Naše vyjížďka skončila nedaleko náměstí Míru. Je to do jisté míry symbolické. Chtěl bych se postarat o jakýsi smír mezi těmi, kteří milují auta a těmi, kteří milují kola – a vzájemně se nenávidí,“ prohlásil Bárta. Vyjížďka s cyklisty prý pro něho byla inspirující. „Jsou tu například velké možnosti, jak by se České dráhy mohly vyjít vstříc zákazníkům – cyklistům,“ řekl Bárta. Na ministerstvu dopravy chce Bárta založit pracovní skupinu, které by se cyklistice jako dopravě věnovala.
Cyklovýlet s Auto-Matem končil v Belgické ulici, kde se konala tisková konference k zahájení akce Zažij město jinak. Kromě ministra Bárty, jeho poradce Miroslava Patrika se konference zúčastnila také Aleksandra Udženija z Městské části Praha 2 a tři velvyslanci – Ole M. Moesby z Dánska, Jan C. Henneman z Nizozemí a Ferdinand Trauttmansdorff z Rakouska.
Oprava 4.10.: Tomáš Cach byl jako průvodce ministra pozván sdružením Auto*Mat coby zástupce odborné veřejnosti a člen Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu. Za nepřesnost se panu Cachovi i čtenářům omlouváme.
reklama