MNN: Láhve šampaňského se stávají více „zelenými“
Pokud zadáte do vyhledávače Google slovní spojení „green wine“, budete uvítáni záplavou informací o tom, jak vinařské firmy podnikají kroky k „zelené produkci“. Mnoho vinařství se vyhýbá pesticidům a přechází k biodynamickým praktikám. Většina vinic mimo region Champagne ve Francii ráda informuje o svých ekologicky šetrných postupech.
Výrobci šampaňského jsou legendární svou konzervativností ke změnám. Podle zprávy New York Times nikoho nepřekvapilo, že tvůrci šampaňského nenápadně přijali ekologicky šetrnější design pro své láhve. Výrobci v tomto regionu začali dělat láhve uhlazenější a s efektivnějším designem s cílem snížit uhlíkový dopad jejich distribuce. Tento „láhvový šok“ je významným krokem v ekologizaci průmyslu.
Vinař Thierry Gasco řekl pro New York Times: „Přetváříme budoucnost šampaňského. Zúžili jsme láhev, která je nyní lehčí, takže naše uhlíkové stopa bude menší.“ Láhve nevypadají odlišně od tradičních, mají jen méně materiálu pod hrdlem láhve. Ale odborníci říkají, že tento rozdíl ušetří každý rok při přepravě zboží 200 000 tun oxidu uhličitého.
Vinařství tradičně trpí rozmary ekonomiky především proto, že výroba šampaňského ze surových hroznů trvá v průměru tři roky. To je problematické v současném období recese. Tyler Colman je autorem ekologické studie o vinařství. Pro NY Times uvedl: „Pro výrobce šampaňského je snížení hmotnosti jejich balení krokem správným směrem, protože se omezuje hromadná doprava po celém světě.“ Snížení uhlíkové stopy je navíc způsob, jak zachovat konkurenceschopnost.
Představitelé vinařství však tají, kolik peněz výrobci ušetří nebo jak se ekologické normy zdokonalí s novými láhvemi. Nové láhve nejsou o moc levnější než ty původní, ale mohly by se stát průmyslovým standardem a postarat se tak o snížení nákladů na výrobu.
Podle článku od Katherine Butler „Champagne bottle gets green makeover“ zveřejněném na serveru Mother nature network dne 2. září 2010.
reklama