MSNBC: Šetrná auta jsou stále v nedohlednu
Průměrná spotřeba benzínových a naftových motorů zůstává ve srovnání s loňským rokem stejná, říká zpráva EPA, která vychází z informací výrobců o předpokládaných prodejích. Odhadovaná průměrná spotřeba automobilu z roku 2006 je 11,21 litru na sto kilometrů. Nejšetrnějšími se ukázaly japonské motory ve vozech Honda (9,70 l/100km) a Toyota (9,90 l/100km). Obě tyto automobilky se v minulém roce zaměřily na problém spotřeby u velkých sportovních vozů SUV, díky tomu se snížila i průměrná spotřeba jejich automobilů.
Nejhůře dopadly vozy značky Daimler-Chrysler (12,34 l/100km) následované výrobky Ford se spotřebou 11,90 litru. Fordu se tak podařilo vylepšit svoji loňskou úroveň o půl procentního bodu. Také auta od General Motors vykázala oproti loňskému roku zlepšení, jejich současná spotřeba je 11,49 litru. Organizace ochránců životního prostředí však s letošními čísly spokojeni nejsou. „V důsledku nárůstu ceny ropy se na celém světě mění mnoho věcí, jen v automobilovém průmyslu se nemění vůbec nic,“ říká David Friedman, výzkumný ředitel Programu pro čistá auta organizace Unie znepokojených vědců (UCS). Výzkum EPA ukazuje, že oproti vrcholu nejšetrnější spotřeby z let 1987-1988 narostla průměrná spotřeba o 5 %, tehdy dosáhla hodnoty 10,63 litru na sto kilometrů.
Počet litrů pohonných látek potřebných na ujetí sta kilometrů začal pomalu narůstat ve chvíli, kdy se američtí řidiči vrhli na nákup automobilů SUV a pick-upů. Auta jsou stále těžší, řidiči však zároveň chtějí, aby měla patřičnou akceleraci. V roce 1987 bylo „lehkých nákladních vozů“, což znamená SUV, pick-upy a dodávky, pouze 28 % z celkového množství prodaných aut, zatímco dnes tyto vozy tvoří plnou polovinu prodejů. Průměrná váha automobilu narostla z 1 460 kilogramů v roce 1987 na 1 878 kilogramů v roce 2006, zatímco průměrné zrychlení z nuly na sto km/h kleslo z 13,1 sekundy na 9,7 sekundy v roce 2006. Charles Territo, mluvčí Aliance výrobců automobilů, tvrdí, že téměř každý nový model nabízí nejrůznější technologie na snížení spotřeby pohonných látek, jako je například časování ventilů a deaktivace válců. Zákazníci si také mohou vybrat z řady modelů, které mají velmi nízkou spotřebu, případně si koupit vůz s motorem na alternativní pohon (hybridní, spalování etanolu apod.).
Podle článku Kena Thomase The Standart 19. 07. 2006.
reklama